- Διαφήμιση -

150 μαθητές Λυκείου από όλο το νησί συμμετείχαν στο 1ο Σχολείο Αστροφυσικής που φιλοδοξεί να γίνει θεσμός.

Η έρευνα, οι ομαδικές εργασίες, τα προγράμματα εκτός σχολείου και ο πειραματισμός έχει αποδειχθεί ότι αυξάνουν τη συμμετοχή των νέων της χώρας μας τόσο σε Ολυμπιάδες Μαθημάτων όσο και σε διεθνείς διαγωνισμούς. «Μάθημα» που η ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα το έχει πάρει συχνά, οπότε ανεξαρτήτως πολιτικών και μεταρρυθμίσεων στα σχολεία κινείται αυτενεργώντας. Στην Κρήτη, σχολεία και πανεπιστήμιο αναζήτησαν πρόσφατα κοινούς «δρόμους» με αποτελέσματα που αποδείχθηκαν εντυπωσιακά: το 1ο Σχολείο Αστροφυσικής της Κρήτης γεννήθηκε φέτος την άνοιξη. Και είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του Ινστιτούτου Αστροφυσικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας, του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Συλλόγου Φυσικών Κρήτης.

-Ανακαλύψτε το νέο e-shop του Βιβλιοπωλείου ΚΟΥΚΙΔΑ-

Από τον Μάρτιο μέχρι τις 8 Μαΐου, λοιπόν, εν μέσω πανδημίας, 150 επιλεγμένοι μαθητές από την Α’ ή Β’ Τάξη 52 λυκείων από όλο το νησί συναντήθηκαν διαδικτυακά για να συστηθούν και να αποκτήσουν γνώσεις πάνω σε βασικά θέματα αστροφυσικής, οι οποίες καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το Σύμπαν.

Διαδικτυακά

Πώς έγινε αυτό; Με διαλέξεις πανεπιστημιακών και ερευνητών του Ινστιτούτου Αστροφυσικής που «ταξίδεψαν» τους νέους στα… άστρα, καλύπτοντας συνοπτικά τη βασική θεματολογία της σύγχρονης αστροφυσικής. Οι μαθητές έτσι «πάτησαν» νοερά σε ένα πανεπιστημιακό αμφιθέατρο, μαθαίνοντας πληροφορίες που, όπως είναι φυσικό, βασίζονται στις γνώσεις Φυσικής του Λυκείου, αλλά επεκτείνονται εντυπωσιακά, σε ένα πρόγραμμα που θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο και για άλλα σχολεία της χώρας.

«Το σχολείο αυτό είναι μια προσπάθεια να προσεγγίσουμε τους μελλοντικούς φοιτητές και πολίτες της χώρας μας που ενδιαφέρονται για κάτι διαφορετικό πέρα από τη στενή σχολική γνώση» λέει σχετικά στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής του Ινστιτούτου Αστροφυσικής, καθηγητής Βασίλης Χαρμανδάρης και προσθέτει: «Κύριος στόχος του είναι να δώσει ένα κίνητρο στους μαθητές να ανακαλύψουν τη χαρά της κατανόησης του κόσμου που μας περιβάλλει, να εκτιμήσουν τον καθοριστικό ρόλο που έχει η τεχνολογία στη συλλογή και ανάλυση δεδομένων, αλλά και να μάθουν να εφαρμόζουν τη μεθοδολογία επίλυσης των αστρονομικών ερωτημάτων σε άλλους κλάδους της φυσικής και της ίδιας της ζωής».

Πάντως, όπως εξηγεί, «είχαμε τελικά υπερδιπλάσιο αριθμό αιτήσεων από τις διαθέσιμες θέσεις και το ενδιαφέρον που έδειξαν οι μαθητές με την ενεργό συμμετοχή στις διαλέξεις και τις εύστοχες ερωτήσεις τους μάς γεμίζει αισιοδοξία». Κάτι που σπρώχνει τώρα όλους τους φορείς που υλοποίησαν το Σχολείο Αστροφυσικής να σκέφτονται πώς θα το μετατρέψουν σε έναν θεσμό που θα προσφέρει αφιλοκερδώς γνώσεις στους μαθητές της Κρήτης αλλά και της χώρας μας για πολλά χρόνια στο μέλλον.

Διάκριση

Και βέβαια όλα αυτά δίνουν και… πτυχίο, καθώς έχει προβλεφθεί όλοι οι μαθητές και μαθήτριες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα να λάβουν βεβαίωση συμμετοχής, ενώ όσοι από αυτούς το επιθυμούν, μπορούν να συμμετάσχουν και σε μια γραπτή διαδικτυακή εξέταση στις 22 Μαΐου 2021 πάνω στην ύλη η οποία παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια των διαλέξεων. Οι πέντε πρώτοι θα λάβουν τιμητικό έπαινο και βιβλία αστροφυσικής των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης και οι τρεις πρώτοι θα έχουν την ευκαιρία να μείνουν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού για δύο βραδιές στο Αστεροσκοπείο Σκίνακα στον Ψηλορείτη και να λάβουν ενεργά μέρος σε παρατηρήσεις μαζί με τους αστρονόμους του Ινστιτούτου Αστροφυσικής.

Μαθήματα

«Ποτέ δεν μπορούσα να φανταστώ ότι θα ταξίδευα στο Διάστημα, στη γνώση, σε αυτόν τον απέραντο ανεξερεύνητο κόσμο που υπάρχει εκεί έξω, κλεισμένος ουσιαστικά στο σπίτι μου, ενώ δεν μπορούσα καν να δω τους φίλους μου, τη γιαγιά μου, να πάω στο σχολείο» λέει ο Λύσανδρος Ζώρας, μαθητής της Α’ Λυκείου στο Ηράκλειο Κρήτης.

«Και όλα αυτά έγιναν χάρη στο 1ο Σχολείο Αστροφυσικής Κρήτης – Astroschool. Ενα σχολείο που φαίνεται ότι έλειπε και που εξαιτίας της πανδημίας έγινε ολόκληρο διαδικτυακά. Και έτσι ξεκίνησε το ταξίδι μου στο Διάστημα και η αγάπη μου για την αστρονομία και την αστροφυσική μεγάλωσε» συνεχίζει και συμπληρώνει: «Είναι αλήθεια ότι αυτό το πεδίο πάντα μου κινούσε το ενδιαφέρον, αλλά μεγαλώνοντας νομίζω ότι άρχισα να καταλαβαίνω λίγο περισσότερα. Με συναρπάζει κυρίως για τα ερωτήματα που κρύβει και που είναι δύσκολο για τον άνθρωπο να τα συλλάβει, όπως: «Πόσο μεγάλο είναι το Σύμπαν;», «Θα βρούμε ποτέ άλλη μορφή ζωής;», «Θα βρούμε άλλο κατοικήσιμο πλανήτη κοντά μας;»… Οι διαλέξεις που παρακολούθησα με βοήθησαν να εμβαθύνω σε αυτό. Το Διάστημα είναι συναρπαστικό και όλοι οι εκπαιδευτές μας κατάφεραν να μας μεταδώσουν την αγάπη τους, το μυστήριο και φυσικά πάρα πολλές πληροφορίες. Ελπίζω, πως θα υπάρξει και δεύτερο και πολλά ακόμα, πως περισσότερα παιδιά θα μπορέσουν να το παρακολουθήσουν και πως και εμείς θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε», καταλήγει ο μαθητής.