Οι ιστορίες 7 γυναικών που κατάφεραν να αναδειχθούν στην τέχνη του 19ου και του 20ού αιώνα, μέσα από 7 έργα της Συλλογής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, που εκτίθενται στην Αθήνα.
Η γυναίκα είχε ανέκαθεν περίοπτη θέση στην τέχνη. Υπάρχουν αριστουργήματα που την έχουν υμνήσει ως μούσα, ως πηγή έμπνευσης, ως μοντέλο. Αν όμως αναζητήσεις τη γυναίκα ως δημιουργό, οι σχετικές σελίδες στην Ιστορία της Τέχνης είναι πολύ πολύ λιγότερες.
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τη γυναίκα του 20ού αιώνα ήταν ότι δεν της δινόταν η ευκαιρία να διανοηθεί έστω ότι θα μπορούσε να έχει ρόλο δημιουργού μέσα στην κοινωνία της εποχής της», διαπιστώνει η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, υπεύθυνη της Συλλογής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. «Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, οι γυναίκες στη Συλλογή μας μπορεί να μην είναι πολλές, είναι όμως πρωτοπόρες. Είναι δηλαδή γυναίκες που πήραν το ρίσκο να εκφραστούν και να ζήσουν μια ζωή εντελώς ιδιαίτερη για τα δεδομένα της εποχής».
Ορισμένες από αυτές κατάφεραν να εισχωρήσουν σε έναν χώρο κατεξοχήν ανδροκρατούμενο χάρη στην οικογένειά τους, έχοντας γονείς καλλιτέχνες που τις βοήθησαν. Σε πολλές περιπτώσεις, όμως, ήταν γυναίκες που έπρεπε να υψώσουν το ανάστημά τους και να έρθουν σε σύγκρουση με τον οικογενειακό τους κύκλο, ώστε να κάνουν κάτι που φαινόταν τότε αντισυμβατικό και τολμηρό, κόντρα σε νόρμες και στερεότυπα.
«Μιλάμε για δύο πολύ διαφορετικά σενάρια», σχολιάζει η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, «υπάρχει όμως κάτι κοινό, που τις χαρακτηρίζει όλες: Από την στιγμή που πήραν την απόφαση να γίνουν δημιουργοί, είτε ζωγράφοι είτε γλύπτριες, οτιδήποτε άλλο ήταν ασήμαντο. Τον μεγαλύτερο ρόλο στη ζωή τους τον έπαιζε η τέχνη. Και, βέβαια, είναι δεδομένο ότι στον πολύ ανδροκρατούμενο κύκλο της δημιουργίας, ήταν ακόμη πιο δύσκολο για μια γυναίκα να γίνει γνωστή».

H Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, υπεύθυνη Συλλογής Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. Η ίδια παρέθεσε τα στοιχεία για τις δημιουργούς και τα έργα που παρουσιάζονται παρακάτω. © Χριστόφορος Δουλγέρης
Όλο το διεθνές σκέλος της συγκεκριμένης συλλογής είχε καταρτιστεί αποκλειστικά από τους ιδρυτές της, τον Βασίλη Γουλανδρή (1913-1994) και τη σύζυγό του, Ελίζα (1917-2000). Από το 2000 και μετά, το διοικητικό συμβούλιο του ιδρύματος συνεχίζει να την εμπλουτίζει με έργα σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών.
Εστιάζοντας στο πρώτο σκέλος, η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau επέλεξε επτά έργα γυναικών, τα οποία βρίσκονται εκτεθειμένα στο Μουσείο του Ιδρύματος στην Αθήνα. «Κάτι ακόμα που συνδέει διάφορες καλλιτέχνιδες της δικής μας συλλογής είναι ότι ήταν γλύπτριες», επισημαίνει. «Όταν ασχολείσαι με τη γλυπτική, έχεις άμεση επαφή με το υλικό που δουλεύεις. Άρα μιλάμε για γυναίκες που όχι μόνο που πήραν το ρίσκο να γίνουν καλλιτέχνιδες, αλλά ήταν και σε επαφή με δύσκολα υλικά, όπως το μάρμαρο, το ξύλο, η πέτρα».
Camille Claudel (1864-1943)
Η Camille Claudel έχει αναγνωριστεί πλέον ως μία από τις σημαντικότερες γλύπτριες από τα τέλη του 19ου αιώνα. Έζησε μια ζωή πολύ δύσκολη. Για αρκετά χρόνια είχε ρομαντική σχέση με τον Auguste Rodin, ενώ εκείνος, 14 χρόνια μεγαλύτερός της, διατηρούσε μόνιμο δεσμό με τη Rose Beuret.
Comments