Ένα συγκλονιστικό βίντεο που δημοσίευσε ο Σάκελλαριος Θωμάς από το όχημα της Σχολής Οδηγών του, αναδεικνύει επικίνδυνες παράνομες συμπεριφορές με ηλεκτρικά πατίνια στην Κόρινθο. Το περιστατικό έλαβε χώρα στη διασταύρωση Δαμασκηνού και Αποστόλου Παύλου, ένα σημείο που ούτε τα αυτοκίνητα σέβονται το STOP, πόσο μάλλον τα πατίνια.
Το βίντεο που μιλάει από μόνο του
Στις εικόνες που δημοσιεύτηκαν στο Facebook, φαίνεται ένα νεαρό παλικάρι με νικιασμένο ηλεκτρικό πατίνι από αυτά που υπάρχουν σε όλη την πόλη, να παραβιάζει το STOP . Λίγα δευτερόλεπτα πριν από το σημείο περνάει περιπολικό της ΕΛ.ΑΣ. αλλά το πρόβλημα δεν σταματά εκεί. Όπως σημειώνει ο Σάκελλαριος το παιδί που το οδηγούσε δεν είχε κράνος ή οποιαδήποτε προστασία και από γνώση κυκλοφοριακής αγωγής… “Πάμε και όπου βγει!”.
“Αλόγιστη χρήση, μηδενική ευθύνη”
Στην ανάρτησή του, ο Θωμάς καταγγέλλει την εύκολη πρόσβαση στα πατίνια: “Απλά το σκανάρεις, το ξεκλειδώνεις και το παίρνεις. Κανείς έλεγχος, καμία εκπαίδευση”. Τονίζει ότι αυτή η απροσεξία οδηγεί σε τραγικά ατυχήματα, ιδιαίτερα σε κρίσιμα σημεία όπως η συγκεκριμένη διασταύρωση, όπου τα οχήματα από το λιμάνι συχνά αγνοούν και αυτά τα STOP.
Aξίζει να ειπωθεί πως η περίπτωση αυτή δεν είναι μεμονωμένη καθώς πρόσφατα στην ίδια περιοχή ένα πατίνι σχεδόν συνετρίβη με αυτοκίνητο και πολλοί οδηγοί παραπονιούνται ότι τα πατίνια κυκλοφορούν στην Κόρινθο απρόβλεπτα, χωρίς να σέβονται σήματα ή πεζούς.
Τι λέει ο νόμος;
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία:
✅ Απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου.
✅ Υποχρεωτικό κράνος για ηλικίες κάτω των 18 ετών.
✅ Απαγορεύεται η κυκλοφορία σε πεζοδρόμια και δρόμους με ανώτατο όριο άνω των 50 km/h.
Ωστόσο, όπως δείχνει το βίντεο, κανείς δεν εφαρμόζει τους κανόνες.
Τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία και ο αναθεωρημένος ΚΟΚ
Το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, μετά την ραγδαία αύξηση της κυκλοφορίας των ΕΠΗΟ στην Ελλάδα, τροποποίησε πρόσφατα με τον νόμο 3784/2021 και ενσωματώθηκε στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η έννοια του ΕΠΗΟ, θεσπίζοντας κανόνες για τους χρήστες και αυτών των οχημάτων. Ας δούμε, όμως, ενδεικτικά, μερικούς από τους νέους κανόνες για τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ΕΠΗΟ εν γένει:
- Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ./ώρα, ενώ απαγορεύεται η κυκλοφορία σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.
- Επιτρέπεται να σταθμεύουν το ένα παράπλευρα με το άλλο σε διπλή σειρά, απαγορεύεται όμως, ενδεικτικά μεταξύ άλλων, η στάθμευσή τους επάνω σε διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών και σε απόσταση μικρότερη από πέντε (5) μέτρα από αυτές, σε νησίδες ασφαλείας ως και στις διαχωριστικές νησίδες.
- Απαγορεύεται να ρυμουλκούνται από άλλο όχημα, να ρυμουλκούν ή να ωθούν διάφορα αντικείμενα, και συγκεκριμένα να μεταφέρουν αντικείμενα που εμποδίζουν την οδήγηση του οχήματος ή εκθέτουν σε κίνδυνο τους υπόλοιπους χρήστες της οδού.
- Απαγορεύεται η χρήση εν κινήσει κινητού τηλεφώνου, αν δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση, και ακουστικών που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές. Εξαιρούνται τα ακουστικά ανοικτής ακρόασης φορητών συσκευών ραδιοεπικοινωνίας.
- Οι οδηγοί απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους.
- Οι οδηγοί που τα χρησιμοποιούν για την εκτέλεση της εργασίας για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, υποχρεούνται κατά την εκτέλεση της εργασίας τους κατά τη νύκτα να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό, όπως γιλέκο ή πανωφόρι, που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις.
- Για τα πατίνια με σχεδιαστική ταχύτητα έως 6 χλμ./ώρα, οι οδηγοί πρέπει να έχουν συμπληρώσει την ηλικία των δώδεκα (12) ετών, και για τα πατίνια με ταχύτητα σχεδίασης έως 25 χλμ./ώρα, την ηλικία των δεκαέξι (16) ετών. Οι οδηγοί από δώδεκα (12) ετών και άνω υποχρεούνται να φέρουν, όταν οδηγούν, οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου. Οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των δώδεκα (12) ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων, πρέπει να συνοδεύονται από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των δεκαέξι (16) ετών.
- Οι οδηγοί πατινιών με ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα συστήνεται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο.
- Οι οδηγοί, εφόσον το όχημά τους δεν διαθέτει δείκτες κατεύθυνσης, πριν την αλλαγή κατεύθυνσης, δίνουν με το χέρι τους την κατάλληλη προειδοποίηση.
- Σε όσες περιπτώσεις, σύμφωνα με το παρόν, επιτρέπεται η κυκλοφορία σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί κινούνται με ταχύτητα ανάλογη με τους πεζούς, χωρίς να τους παρενοχλούν και παραχωρώντας τους προτεραιότητα.
- Τα πατίνια (και τα υπόλοιπα οχήματα της κατηγορίας ΕΠΗΟ) επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα εύχρηστο και αποτελεσματικό σύστημα τροχοπέδησης, ένα (1) λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα (1) ερυθρό φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, ως και με έναν (1) τουλάχιστον αντανακλαστικά σε κάθε πλευρά και με συσκευή ηχητικής προειδοποίησης.
Ποια είναι τα πρόστιμα για ηλεκτρικά πατίνια
Όποιος οδηγεί ΕΠΗΟ με ταχύτητα πάνω από 25 χλμ./ώρα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ. Όποιος κυκλοφορεί σε οδούς που δεν επιτρέπεται τιμωρείται με 100 ευρώ. Όποιος οδηγεί ΕΠΗΟ και υπερβαίνει τα 35 χλμ./ώρα και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία σε οδό που δεν επιτρέπεται τιμωρείται με πρόστιμο 100 και 200 ευρώ, αντίστοιχα.
Χρήσιμες συμβουλές
Το ηλεκτρικό πατίνι είναι όχημα και ο αναβάτης του είναι οδηγός. Ως προς αυτό το θέμα η προσωπική μου παρότρυνση σε γονείς, ανήλικους & ενήλικους αναβάτες και την πολιτεία, για ασφαλείς μετακινήσεις:
1. Κράνος εγκεκριμένου τύπου στο σωστό μέγεθος.
2. Επιγονατίδες, επιαγκωνίδες, γάντια υψηλής προστασίας, ειδικά υποδήματα, ανακλαστικό γιλέκο.
3. Γνώση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και πιστή τήρησή του.
4. Εκπαίδευση στην ανάγνωση της λειτουργίας του δρόμου, στην ανάλυση και αξιολόγηση καταστάσεων/κινδύνων και μια σειρά λοιπών γνώσεων.
5. Επιμόρφωση σε αμυντικές τεχνικές οδήγησης και ασφαλής οδήγηση. Αντίληψη των δρόμων που επιτρέπεται η κίνηση από το νόμο.
6. Επικαιροποίηση των γνώσεων. Το συνεχώς μεταβαλλόμενο οδικό περιβάλλον το απαιτεί για να είναι ασφαλείς οι μετακινήσεις.
7. Διαρκής εγρήγορση και απόλυτη συγκέντρωση.
8. Εισαγωγή υποχρεωτικού μαθήματος Κυκλοφοριακής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
9. Συνεχής προβολή spot στην τηλεόραση και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την Οδική Ασφάλεια με στόχο την ευαισθητοποίηση και αφύπνιση.
10. Ριζικές αλλαγές τρόπου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών.
Η οδική συμπεριφορά των παιδιών διαμορφώνεται και επηρεάζεται από την οδική συμπεριφορά που παρουσιάζουν οι γονείς. Μην ξεχνάμε ότι κυρίως τα μικρά παιδιά ενεργούν μιμούμενα το παράδειγμα που λαμβάνουν από τους γονείς και το οικείο περιβάλλον τους
Μια στιγμή μη τήρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με επιπολαιότητα, οπτική, χειρονακτική, πνευματική απόσπαση προσοχής, αλκοόλ & οδήγηση, προκαλούν τροχαία δυστυχήματα.
Η Πολιτεία πρέπει να δημιουργήσει ένα οδικό περιβάλλον όπου όλοι οι συμμετέχοντες σε αυτό θα είναι ασφαλείς στις μετακινήσεις τους ανεξαρτήτως του τρόπου μετακίνησης.
Comments