6_ΙΣΤΟΡΙΑΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑΚΟΡΙΝΘΙΑΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΕΠΟΣ ΤΟΥ 40 – Tα οχυρά/πολυβολεία των Γερμανών στον Ισθμό (Φωτο)

0

Οι προσπάθειες για την ολοκλήρωση της διώρυγας που ενώνει τον Σαρωνικό με τον Κορινθιακό κόλπο, διήρκεσαν 2.300 χρόνια! Σύμφωνα με τα αρχαία κείμενα, ο τύραννος της Κορίνθου, Περίανδρος, ήταν ο πρώτος που επιχείρησε να κατασκευάσει τη διώρυγα, το 602 π.Χ..

Οι πρώτες μελετημένες προσπάθειες για να ανοιχτεί η διώρυγα της Κορίνθου έγιναν από τον Ιωάννη Καποδίστρια, αλλά λόγω έλλειψης χρημάτων το έργο εγκαταλείφθηκε και επανήλθε στο προσκήνιο από τον Χαρίλαο Τρικούπη. Χρειάστηκαν 2.500 εργάτες και μηχανικοί για να ολοκληρώσουν το δύσκολο αυτό έργο μέσα σε 11 χρόνια.

Ο Ισθμός αποτέλεσε καθοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη της χώρας και όταν ξέσπασε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος βρέθηκε στο στόχαστρο των κατακτητών ως κομβικό σημείο για τον έλεγχο των συγκοινωνιών.

Τα πολυβολεία και τα οχυρωματικά έργα των Γερμανών

Δίπλα από τον Ισθμό της Κορίνθου υπάρχουν αρκετά πολυβολεία από την εποχή του Δευτέρου παγκοσμίου πολέμου.

Αν σκεφτεί κάποιος οτι χωρίζει και ταυτόχρονα, ενώνει, μέσω των γεφυρών, την Στερεά Ελλάδα απο την Πελλοπόνησο, όπως επίσης είναι η θαλλάσια δίαυλος για να βρεθεί κάποιος απο το Αιγαίο στο Ιόνιο πέλαγος, χωρίς να χρειάζεται να κάνεις τον περίπλου ολόκληρης της Πελλοπονήσου, καταλαβαίνουμε τι σημαίνει σε καιρό πολέμου, να έχεις εξασφαλίσει όσο το δυνατόν περισσότερο τόν έλεγχο μιας τέτοιας διάβασης!

Αυτο όπως ήταν φυσικό ηταν και ενα πρωταρχικό μέλημα,  των Γερμανικών στρατευμάτων Κατοχής κατα την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ετσι κατα μήκος του Ισθμού κατασκευάστηκαν μια σειρά οχυρωματικά έργα κυρίως πολυβολεία και στις δύο πλευρές – όχθες, έτσι ώστε να ελέγχουν και να παρεμποδίζουν αν χρειαζόταν την διέλευση πλοίων.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι τα πολυβολεία έχουν τριγωνική διάταξη στην κάθε πλευρά του Ισθμού, ώστε το ένα να “καλύπτει” το άλλο και κανείς να μην μπορεί να περάσει χωρίς έλεγχο.

Επίσης, η διαπλάτυνση που είναι καθαρά ορατή δίπλα στα πολυβολεία εικάζουμε ότι πιθανότατα ήταν το σημείο που είχαν χτίσει τη γέφυρα κατά την περίοδο της κατοχής.

 

Στα πλάνα φαίνεται ακόμη και η μπάρα που χρησιμοποιούσαν για να αποκλείουν την πρόσβαση. Όλο το τοπίο πλαισιώνεται από μια
ιδιότυπη “έρημο”, καθώς στο σημείο δεν υπάρχει βλάστηση

Βιντεο:

Ο  χρονολογικός  προσδιορισμός  των Πολυβολείων θα πρέπει να είναι  το 1940 εκτός του τελευταίου που φαίνεται να  είναι του μεσοπολέμου.

Σήμερα σώζονται κάποια απο αυτά τα οχυρωματικά έργα και τα σημαντικότερα βρίσκονται πολύ κοντά στην γέφυρα του βιολογικού καθαρισμού πρίν απο το Λουτράκι.

 

 


* Με πληροφορίες: Wikipedia, Μixanitouxronou.gr
* Βίντεο: haanity
*Photo: geotzan.com

Ξυλόκαστρο: Έναρξη Προγραμμάτων στο Κέντρο Δια Βίου Μάθησης

Previous article

Επιστολή υπογεγραμμένη από 76 κατοίκους Καλεντζίου διαμαρτύρονται για τα προβλήματα που έχουν με την καταχώριση των κτημάτων τους στο Κτηματολόγιο

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.