ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Shrinkflation: Τι είναι το «κόλπο» που εφαρμόζουν στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ λόγω ακρίβειας

0

Οι καταναλωτές θα κληθούν για ακόμα μία φορά να βάλουν βαθιά το χέρι στη τσέπη

Η ακρίβεια που σαρώνει την αγορά δεν αφήνει ανεπηρέαστο το καλάθι της νοικοκυράς, ειδικά από την στιγμή οι εταιρείες που διαθέτουν με προϊόντα τα σούπερ μάρκετ αρχίζουν να εφαρμόζουν το shrinkflation, ώστε να εξοικονομήσουν χρήματα.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα «κόλπο» που εφαρμόζεται σε περιόδους οικονομικής αστάθειας, με βάση το οποίο η τιμή ενός προϊόντος αυξάνεται, αλλά μειώνεται η ποσότητα τουχωρίς να επηρεάζεται η ποιότητα. Με αυτό τον τρόπο, οι καταναλωτές αναγκάζονται να αγοράσουν περισσότερο και να ρίξουν χρήμα στην αγορά, κάτι που σε αντίθεση περίπτωση δεν θα γινόταν.

Όπως λοιπόν ανέφερε η εκπομπή Live News μειώσεις υπάρχουν στα είδη που είναι απαραίτητα για το πρωινό, αλλά και για το καλάθι της νοικοκυράς, με τους πολίτες να καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στη τσέπη.

Έτσι, με βάση την εκπομπή του Mega, έχουν παρατηρηθεί οι εξής αλλαγές στα προϊόντα:

  • Δημητριακά, από 790gr στα 720gr
  • Στιγμιαίος καφές, από 100gr στα 90gr
  • Κρουασάν, από 110gr στα 98gr
  • Αφρόλουτρο, από 887ml στα 665ml
  • Σαπούνι, από 113 στα 106gr

Χαρτί τουαλέτας… όχι όπως παλιά

Αυτό φαίνεται πως συμβαίνει εδώ και κάποιους μήνες στις ΗΠΑ με το χαρτί τουαλέτας, σύμφωνα με τον Edgar Dworsky, σύμβουλο καταναλωτή και συντάκτη στην ιστοσελίδα ConsumerWorld.org.

Για παράδειγμα, κάποιες εταιρείες έχουν μειώσει τα φύλλα που έχει κάθε ρολό χαρτιού ή κυκλοφορούν στην αγορά μόνο μεγάλες συσκευασίες, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατον να βρει κάποιος συσκευασίες με 4 ή 8 ρόλα.

Και στην εστίαση

Μάλιστα, σε όλη την Ευρώπη η τάση αυτή της «συρρίκνωσης» δεν σταματά σε συσκευασμένα τρόφιμα ή άλλα είδη πρώτης ανάγκης. Ακόμη και τακτικοί πελάτες εστιατορίων για κάθε γούστο και αγοραστική δύναμη βλέπουν μερίδες να μειώνονται, με τις τιμές όμως να παραμένουν σταθερές. Κι εκεί που δύο άτομα συνήθιζαν να παραγγέλνουν αντίστοιχες μερίδες για το γεύμα ή το δείπνο τους, τώρα σκέφτονται να παραγγείλουν και κάτι επιπλέον – ή να μην ξαναπάνε.

Η πρακτική της «συρρίκνωσης» καταγράφεται εντονότερα λόγω της έκρηξης του πληθωρισμού σε ολόκληρο τον κόσμο και το τελευταίο διάστημα έχει αρχίσει να κάνει πιο έντονα την εμφάνισή της στην Ευρώπη, προκαλώντας – ανάλογα με τη χώρα και την καταναλωτική συνείδηση – αντίστοιχες αντιδράσεις από τους καταναλωτές.

Με τον πληθωρισμό να τρέχει στην ευρωζώνη με 8,9% σε ετήσια βάση για τον Ιούλιο, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της Eurostat, οι μειώσεις αυτές στις ποσότητες αποτελούν μεγάλο πλήγμα για την τσέπη των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν ήδη να αντιμετωπίσουν κι άλλα μεγάλα κόστη όπως αυτό της ενέργειας. Εκπρόσωποι εταιρειών από την πλευρά τους αναφέρουν ότι προχωρούν στην πρακτική αυτή για να μη χρειαστεί να αυξήσουν τις τιμές στα ράφια, άσχετα που αυτό ακριβώς είναι το τελικό αποτέλεσμα.

Μεγάλες αντιδράσεις στη Γερμανία

Το παράρτημα της Αρχής Προστασίας Καταναλωτών της Γερμανίας στο Αμβούργο αναφέρει στον ιστότοπό του αρκετά συγκεκριμένα παραδείγματα τέτοιων πρακτικών που έχει εντοπίσει. Σε ειδικό του σύνδεσμο μάλιστα απευθύνει σαφή προειδοποίηση αναφέροντας:

«Προσοχή. Συσκευασία απάτης. Ολα γίνονται πιο ακριβά. Πολλοί σήμερα έχουν αυτή την εντύπωση όταν στέκονται στην ουρά του σουπερμάρκετ και περιμένουν να πληρώσουν για τις αγορές τους. Αλλά υπάρχει κι άλλος τρόπος για να αυξηθούν οι τιμές – οι κρυφές αυξήσεις στις τιμές, γνωστές και ως shrinkflation. Παραγωγοί απλά μειώνουν το περιεχόμενο των (συσκευασιών) προϊόντων τους και η τιμή στο σουπερμάρκετ παραμένει η ίδια».

Στο μικροσκόπιο της Αρχής Προστασίας Καταναλωτών του Αμβούργου βρίσκονται ζελεδάκια, που μέσω της μείωσης της ποσότητας στη συσκευασία πωλούνται πλέον ακριβότερα κατά 14%, και συσκευασίες με λιγότερα πατατάκια και την ίδια τιμή με πριν, που ισοδυναμεί με αύξηση 20%.

«Ενώ η λεγόμενη συρρίκνωση (shrinkflation) – όπου το κόστος ενός προϊόντος παραμένει το ίδιο, αν και μειώνεται το μέγεθός του – δεν είναι νέο φαινόμενο, η Αρχή Προστασίας Καταναλωτών στην κορυφαία οικονομία της Ευρώπης κατακλύζεται από καταγγελίες. Μόνο το υποκατάστημά της στο Αμβούργο έλαβε περίπου 100 καταγγελίες τις τελευταίες δύο εβδομάδες, αριθμός – ρεκόρ που είναι τρεις έως πέντε φορές πάνω από τον μέσο όρο», αναφέρει σε δημοσίευμά του το Bloomberg.

Μετά την ενέργεια, οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων είναι ο μεγαλύτερος μοχλός αύξησης του πληθωρισμού στην ευρωζώνη, περιλαμβανομένων της Γερμανίας, της Ελλάδας και των περισσότερων άλλων χωρών. Οι αυξήσεις στα τρόφιμα πλήττουν καίρια τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών και ιδιαίτερα των πιο χαμηλών εισοδημάτων που επηρεάζονται περισσότερο από τέτοιες κρίσεις.

Σήμερα Δημοτική βραδιά στη Στιμάγκα

Previous article

Σχολική υγιεινή και ασφάλεια μαθητών – Συμβουλές για γονείς και παιδιά – Πώς θα επιστρέψουν οι μαθητές με ασφάλεια στη σχολική τάξη.

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.