ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Ελευθέριος Χανδρινός – Η άγνωστη ιστορία του ήρωα που έκανε τουρκικά μαχητικά να χτυπήσουν τούρκικα πλοία

0

Στις 20 Ιουλίου 1974, ο τουρκικός στρατός εισέβαλε στην Κύπρο καταλαμβάνοντας το βόρειο τμήμα του νησιού. Μέσα σε εκείνες τις τραγικές μέρες γράφτηκαν ορισμένες λαμπρές, πλην εν πολλοίς άγνωστες – ξεχασμένες, σελίδες ηρωισμού. Μία από αυτές είναι και η ακόλουθη.

Ελευθέριος Χανδρινός

Ενώ διενεργούνταν οι αποβάσεις των Τούρκων, στο νησί βρισκόταν το αρματαγωγό «Λέσβος», με κυβερνήτη τον Ελευθέριο Χανδρινό. Αποστολή του ήταν η αποβίβαση της νέας σειράς ανδρών της ΕΛΔΥΚ, η παραλαβή της προηγούμενης σειράς που απολυόταν και η παράδοση πυρομαχικών. Ολοκληρώνοντας την αποστολή του, ενημερώθηκε δια ασυρμάτου ότι στο φρούριο της Πάφου είχαν οχυρωθεί ισχυρές τουρκικές δυνάμεις. Αμέσως, έπλευσε στο λιμάνι της Πάφου όπου αποβίβασε τους άρτι παραληφθέντες ΕΛΔΥΚάριους και προχώρησε σε 2ωρο βομβαρδισμό των τουρκικών θέσεων. Ενδεικτικό της σφοδρότητας του βομβαρδισμού ήταν ότι το «Λέσβος» εξάντλησε όλα τα πυρομαχικά του βάλλοντας κατά του τουρκικού θύλακα, εξουδετερώνοντάς τον και αναγκάζοντας τους επιζώντες σε παράδοση. Γνωρίζοντας, όμως, πως το πλοίο θα αποτελούσε στόχο της τουρκικής αεροπορίας, ο Χανδρινός επέλεξε να πλεύσει προς Λιβύη και μετά να κατευθυνθεί προς Κρήτη. Δεν είχε άδικο.

**(Σημ: Στη φωτογραφία εικονίζεται ομοχειρία του «Λέσβος», επανδρώνοντας πυροβόλο Bofors 40mm κατά τον βομβαρδισμό των τουρκικών θέσεων στην Πάφο.)**

Την ίδια στιγμή, στο τουρκικό Γενικό Επιτελείο στην Άγκυρα γινόταν λόγος για «ισχυρή ελληνική νηοπομπή που αποβίβαζε ενισχύσεις στο νησί» διατάζοντας την αεροπορία με τα μαχητικά F-1014G και F-100  να προσβάλλει τα εχθρικά σκάφη.

**(F-100 Super Sabre in Turkish Air Force)**

 

Παράλληλα, τρία τουρκικά αντιτορπιλικά, αμερικανικής κατασκευής κλάσης Gearing (μετατροπής Fram I και Fram II), ίδια, εξωτερικά, με τα αντίστοιχα ελληνικά, που βομβάρδιζαν την Κερύνεια διατάχθηκαν να πλεύσουν στην περιοχή πάση δυνάμη. Και κάπου εδώ άρχισαν τα ευτράπελα.

Τουρκικά αντιτορπιλικά Adatepe, Cakmak, Kocatepe

Τα τρία αντιτορπιλικά με διοικητή τον Πλοίαρχο, Ιρφάν Τινάζ, σταμάτησαν τον επάκτιο βομβαρδισμό και κατευθύνθηκαν δυτικά, κατά μήκος της βόρειας Κυπριακής ακτής, προκειμένου να αντιμετωπίσουν υποτιθέμενη ελληνική νηοπομπή που αποτελούταν από 8-9 πλοία τα οποία μετέφεραν στρατό και υλικό και έσπευδε από την Ελλάδα προς ενίσχυση της Κύπρου.

Οι Τούρκοι πιλότοι (τρία σμήνη της τουρκικής αεροπορίας,συνολικά 48 αεροσκάφη), είχαν απογειωθεί με σκοπό να επιτεθούν κατά της «ελληνικής νηοπομπής». Όταν είδαν τα πλοία τα εξέλαβαν για ελληνικά και τις τουρκικές σημαίες ως κόλπο και τα προσέβαλαν.

Με την σειρά τους, τα πλοία έβαλαν κατά των αεροσκαφών. Ένας Τούρκος πιλότος που είχε καταρριφθεί διαπίστωσε την αλήθεια και επικοινώνησε με τους συναδέλφους του για να τους ενημερώσει. Του ζητήθηκε σύνθημα το οποίο εκείνος αγνοούσε και έλαβε την απάντηση πως «Για Έλληνας μιλά πολύ καλά τα τούρκικα.». Μέσα σε λίγη ώρα 4 αεροσκάφη καταρρίφθηκαν, 2 αντιτορπιλικά, τα Adatepe και M. Fevzi Cakmakυπέστησαν σοβαρές και ελαφρές ζημιές αντίστοιχα, και ένα, το Kocatepe, βυθίστηκε με 77 απώλειες!

Μάλιστα, για ανεξήγητο μέχρι σήμερα λόγο, η τουρκική αεροπορία παρόλο που είχε επιφέρει καίρια πλήγματα στο Κοτζάτεπε, δεν στράφηκε κατά των άλλων δυο πλοίων, αλλά προτίμησε να αποτελειώσει και να βυθίσει το πρώτο.

Σημειώνεται πως κυβερνήτης του Κοτζάτεπε ήταν ο αντιπλοίαρχος, Γκιουβέν Έρκαγια, ο οποίος ως ναύαρχος στην κρίση των Ιμίων το 1996, είχε εμπλακεί ενεργά προκειμένου να αποκλιμακωθεί η κρίση, ερχόμενος μάλιστα και σε κόντρα με την τότε πρωθυπουργό, Τανσού Τσιλέρ.

Οι ελληνικές δυνάμεις στην Πάφο, μη γνωρίζοντας την ταυτότητα των πλοίων έκαναν λόγο για βύθιση ελληνικών σκαφών. Το σχετικό μήνυμα μάλιστα ήταν: «Συμφορά! Οι Τούρκοι χτυπούν τα πλοία μας!». Το Γενικό Επιτελείο όμως, γνωρίζοντας πως ελληνικά πλοία δεν υπήρχαν και πως οι συνομιλίες υποκλέπτονταν από την Άγκυρα απάντησε: «Αφήστε τους να τα βαράνε!» Και ενώ η γκάφα δεν είχε καλά καλά τελειώσει, ο τουρκικός τύπος εξέδωσε και πρωτοσέλιδα όπου γινόταν λόγος για βύθιση των ελληνικών πλοίων και ομηρικούς αγώνες της φίλιας αεροπορίας! Κι όλα αυτά με κόστος μερικών οβίδων από ελληνικής πλευράς.

Και ο Αντιναύαρχος Ελευθέριος Χανδρινός;

Κατά την πάγια ελληνική τακτική, ουδέποτε του αναγνωρίστηκε επίσημα η δράση του. Πέθανε στις 27 Ιουλίου του 1994 χωρίς να τιμηθεί για την ηρωική του δράση. 

Ενδιαμέσως, η Πατρίδα 3 φορές τον αποστράτευσε
  • Στις 26 Μαρτίου του 1982 ο Ελευθέριος Χανδρινός  αποστρατεύτηκε με το βαθμό του Υποναυάρχου
  • Tο 1984, η κυβέρνηση Παπανδρέου (φήμες υποστηρίζουν κατόπιν αιτήματος της Άγκυρας) τον έστειλε ως ναυτικό ακόλουθο στην Άγκυρα. Κατά την επιστροφή του, τον Μάιο του 1986, έπαθε ατύχημα (πάλι οι φήμες κάνουν λόγο για άλλα σενάρια) κοντά στην Κομοτηνή και έμεινε ανάπηρος από την μέση και κάτω. Με τεράστιο αγώνα δικό του και της οικογένειάς του καταφέρνει να ξανασταθεί όπως μπορούσε στα πόδια του.
  • Τον Μάρτιο του 1987 αποστρατεύεται με τον βαθμό του Υποναυάρχου για δεύτερη φορά.
  • Με απόφασή του το 1992 το ΣΤΕ δικαιώνει την δικαστική του διαμάχη με το ΓΕΝ. Το Συμβούλιο Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων (Σ.Α.Γ.Ε.), και σε εφαρμογή της απόφασης του ΣΤΕ, τον προάγει εις τον βαθμό του Αντιναυάρχου και ταυτόχρονα τον αποστρατεύει για τρίτη φορά στις 26/03/1992 με τον βαθμό του Αντιναυάρχου.

 

 

Τίμησαν τον ήρωα Χανδρινό έπειτα από 41 χρόνια

Η Αμαλία Χανδρινού παραλαμβάνει τον «Αστέρα Αξίας και Τιμής» απο τον υπουργό Εθ. Άμυνας Πάνο Καμμένο

Έπρεπε να περάσουν 41 χρόνια για να απονείμει το ελληνικό κράτος το και ο τότε υπουργός Αμυνας Πάνος Καμμένος μετά θάνατον την Διαμνημόνευση «Αστέρα Αξίας και Τιμής» στον Αντιναύαρχο Ελευθέριο Χανδρινό. Στην τελετή, το 2015, απονομής Διαμνημόνευσης παρέστη η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων και η οικογένεια του Αντιναυάρχου ε.α. Ελευθέριου Χανδρινού. Την διαμνημόνευση «Αστέρα Αξίας και Τιμής» παρέλαβε η σύζυγος του Ελευθέριου Χανδρινού, Αμαλία Χανδρινού.

Η απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας έχει ως εξής:

«Σύμφωνα με εισήγηση στο ΣΑΓΕ του Υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Πάνου Καμμένου και ομόφωνης απόφασης αυτού, απονέμεται στον αποβιώσαντα, Αντιναύαρχο ε.α. Ελευθέριο Χανδρινό, η Διαμνημόνευση «Αστέρα Αξίας και Τιμής» για τις όλως διακεκριμένες υπηρεσίες που προσέφερε προς τις Ένοπλες Δυνάμεις και την Πατρίδα.

Συγκεκριμένα ως Κυβερνήτης του Α/Γ «ΛΕΣΒΟΣ» την 20η Ιουλίου 1974, ημέρα έναρξης της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο, κατάφερε να αποβιβάσει προσωπικό της ΕΛΔΥΚ (450 οπλίτες) στην Πάφο, που είχε προηγουμένως παραλάβει από την Αμμόχωστο για επαναπατρισμό, μετά από σφοδρό βομβαρδισμό του παρακείμενου τουρκικού θύλακα, προκαλώντας σύγχυση στις τούρκικες δυνάμεις.

Το Α/Γ «ΛΕΣΒΟΣ» συνέχισε τον πλου του και επέστρεψε στην Ελλάδα, ολοκληρώνοντας επιτυχώς τη δύσκολη αποστολή του».

Δείτε εδώ το σχετικό VIDEO 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ελευθέριου Χανδρινού

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ελευθέριου Χανδρινού

Τραγωδία στην Ανθούσα: Ηλικιωμένος αυτοκτόνησε, όταν είδε το σπίτι του να καίγεται

Previous article

4 νέα απορριμματοφόρα πήρε ο δήμος Κορινθίων

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.