2_ΕΛΛΑΔΑ4_ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τροχαία δυστυχήματα: Η «ξεχασμένη πανδημία» και πώς θα αντιμετωπιστεί

0

 

Κάθε χρόνο χάνονται στους ευρωπαϊκούς δρόμους πάνω από 20.000 άνθρωποι, ανάμεσά τους πολλά παιδιά. Σε ορισμένες μάλιστα ευρωπαϊκές χώρες ο φόρος αίματος στην άσφαλτο μοιάζει με… γενοκτονία.

Μπορεί η αύξηση στις τιμές των καυσίμων να οδηγεί σε μικρότερη κινητικότητα και άρα σε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, αλλά όλοι αντιλαμβάνονται ότι δεν μπορεί να είναι αυτή η λύση για τον περιορισμό των απωλειών στους δρόμους. Ούτε φυσικά τα lockdown λόγω του κορονοϊού, εξαιτίας των οποίων παρατηρήθηκε το 2020 μια μεγάλη μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων σε όλη την Ευρώπη.

Το ζήτημα της οδικής ασφάλειας και των χιλιάδων χαμένων ζωών στην άσφαλτο είναι η… «ξεχασμένη πανδημία της εποχής μας», όπως χαρακτηριστικά σχολίασε στο euronews ο Μάθιου Μπάλντγουϊν, συντονιστής της ΕΕ για την Οδική Ασφάλεια και Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής DG MOVE. Ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση της ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Έλενας Κουντουρά, ο Ευρωπαίος Συντονιστής για την Οδική Ασφάλεια, εκ μέρους της Κομισιόν, επισκέφθηκε την Αθήνα και συμμετείχε σε ειδική εκδήλωση για την Οδική Ασφάλεια που η ευρωβουλευτής διοργάνωσε.

«Είμαστε εδω για να συζητησουμε την ξεχασμένη πανδημία, την οδική ασφάλεια, που σκοτώνει τόσους πολλούς ανθρώπους στους δρόμους μας, εδώ στην Ελλάδα και σε όλη την ΕΕ. Ειναι απολύτως μη αποδεκτό και πρέπει να κάνουμε περισσότερα για αυτό. Ειναι πολύ όμορφο που βρίσκομαι σε αυτήν την φανταστική πόλη για να συζητήσουμε τι έχει κάνει η Ελλάδα για να πετύχει, γιατί είναι το μόνο κράτος-μέλος που μέιωσε πάνω από το μισό τις απώλειές της την περασμένη δεκαετία. Αλλά η Ελλάδα δεν είναι ικανοποιημένη και θέλει να κάνει περισσότερα», σχολίασε ο Μάθιου Μπάλντογουϊν.

«Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που έχει μειώσει πάνω από το μισό τον αριθμό των θανάτων στους δρόμους ανάμεσα στο 2011 και το 2020 και για τον λόγο αυτόν έλαβε και το διεθνές βραβείο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών. Ωστόσο αν δειτε την εικόνα του αριθμού των θανάτων σε τροχαία αναλογικά με τον πληθυσμό, η Ελλάδα ειναι ακόμα πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αυτό σημαίνει ότι έχουν γίνει πολλά αλλά δεν υπάρχει χώρος για εφησυχασμό. Χρειάζεται επαγρύπνηση, πολλά ακόμα πρέπει να γίνουν, η δουλειά σίγουρα δεν έχει τελειώσει», αναφέρει από την πλευρά του ο Αντόνιο Αβενόσο, εκτελεστικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών.

euronews

Μπαλντγουϊν και Αβενόσο ήταν οι βασικοί ομιλητές στην εκδήλωση για την Οδική Ασφάλεια που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της Ελενας Κουντουρά στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων, όπου υπήρξε σημαντική εκπροσώπηση αρχών και φορέων στην Ελλάδα.

Ο Ευρωπαίος Συντονιστής για την Οδική Ασφάλεια Μάθιου Μπάλντγουϊν αναφέρθηκε στις κατευθύνσεις της νέας ευρωπαϊκής πολιτικής για την οδική ασφάλεια στην ΕΕ έως το 2030 και στο Ασφαλές Σύστημα, την καινοτόμο προσέγγιση για τη μείωση των θανάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Τόνισε ότι «οι ευρωπαϊκοί δρόμοι είναι οι ασφαλέστεροι στον κόσμο, αλλά πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειες μας, γιατί καμία απώλεια ανθρώπινης ζωής δεν είναι αποδεκτή. Η εφαρμογή της αρχής του Ασφαλούς Συστήματος σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης είναι το κλειδί που θα μας επιτρέψει να προσεγγίσουμε το Όραμα Μηδενικών Απωλειών (Vision Zero) την επόμενη δεκαετία. Χαίρομαι που βρίσκομαι στην Ελλάδα, γιατί παρά την μεγάλη μείωση θανάτων την τελευταία δεκαετία – την μεγαλύτερη στην ΕΕ – υπάρχει έντονο το αίτημα για ασφαλέστερους δρόμους».

Επισήμανε ότι οι θάνατοι στην άσφαλτο είναι η «ξεχασμένη πανδημία» και ότι πρέπει να σταματήσουμε να μιλάμε για τροχαία ατυχήματα και να μιλάμε για τροχαίες συγκρούσεις, δεδομένου ότι μπορούν σε μεγάλο βαθμό να αποτραπούν. Επίσης, πρέπει να δοθεί έμφαση στην προστασία των ευάλωτων χρηστών, όπως για παράδειγμα των πεζών, των ποδηλατών και των δικυκλιστών .Όσον αφορά την Ελλάδα, παρότρυνε τις αρχές να αξιοποιήσουν στο μέγιστο τους πόρους μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και των υπολοίπων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών ταμείων και εργαλείων, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την ενίσχυση των υποδομών.

Ο Αντόνιο Αβενόσο, Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) τόνισε ότι οι προτάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην οδική ασφάλεια αντανακλούν πολλές από τις ανησυχίες των πολιτών της ΕΕ, ειδικά σε αστικές περιοχές όπου η υπερβολική ταχύτητα και οι ανεπαρκείς υποδομές αποτελούν προβλήματα, που έχουν έρθει στο επίκεντρο της προσοχής, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οπότε και μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού άρχισε να επιλέγει το περπάτημα και το ποδήλατο.

«Έχουμε δει τολμηρή δράση από την ΕΕ στην βελτίωση της ασφάλειας τα δύο τελευταία χρόνια. Τώρα ζητούμε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει πρωτοβουλία σε άλλα ζητήματα, όπως η ταχύτητα και τα όρια οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και να εξετάσει την ανάγκη αντιμετώπισης της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών και της απόσπασης προσοχής. Πιο μακροπρόθεσμα σχέδια πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα,ώστε να έχουμε αποτελέσματα πριν το 2030, όπως για παράδειγμα η ανάγκη ενός νέου οργανισμού για την οδική ασφάλεια που θα επιβλέπει την εξέλιξη των αυτοματοποιημένων οχημάτων», σχολίασε στην εκδήλωση ο κ. Αβενόσο.

euronews

Ποια είναι όμως τα πρακτικά βήματα που πρέπει να γίνουν ωστε να μειωθούν τα τροχαία δυστυχήματα; Τέθηκε το ερώτημα στους δυο υψηλούς προσκεκλημένους και αυτοί απάντησαν στο euronews.

Ο Ευρωπαίος Συντονιστής για την Οδική Ασφάλεια Μάθιου Μπάλντγουϊν σχολιάζει: «Πολλά μπορούμε να κανουμε. Πρεπει να ενσωματωσουμε ενα ασφαλές συστημα, που ειναι μια διεθνώς αναγνωρισμένη προσέγγιση, σε όλους τους δρόμους της Ευρώπης. Αυτό σημαίνει πιο ασφλαλή οχήματα, πιο ασφαλείς δρόμους και πιο ασφαλή χρήση των δρόμων. Πρέπει να δούμε όλες αυτές τις διαφορετικές πτυχές. Και επίσης την φροντίδα μετά τα τροχαία, πως φροντίζουμε όσους εμπλέκονται σε τροχαία ώστε να μην σκοτώνονται ή να έχουν βαριά τραύματα από τα τροχαία τους. Υπάρχουν πολλά πράγηματα που μπορούν να γίνουν, χρειάζεται ομως πολύ δουλειά και συνεργασία μεταξύ διαφορετικών τμημάτων των κυβερνήσεων αλλά και της κοινωνίας, όπως ακριβώς κάνουμε με την Covid, ώστε να αντιμετωπίσουμε και αυτήν την πανδημία».

Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών Αντόνιο Αβενόσο τονίζει: «Η λύση είναι πολύ απλή. Χρειάζεται να δράσουμε σε μέτρα όπως είναι η ταχύτητα, η οδήγηση υπό μέθη και η χρήση της ζώνης ασφαλείας. Η ταχύτητα ειναι ακόμα ο Νο1 λόγος θανάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους και στους ελληνικούς δρομους. Υπάρχουν ακόμα πολλοί άνθρωποι ιδίως στις πίσω θέσεις που δεν χρησιμοποιούν τις ζώνες ασφαλείας. Και το αλκοόλ παραμένει πρόβλημα. Ειναι σημαντικό να διαχωρίσουμε το ποτό από την οδήγηση».

Οι δύο προσκεκλημένοι ομιλητές συνεχάρησαν την Έλενα Κουντουρά για τη φιλόδοξη έκθεση που κατάρτισε, ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, και αποτελεί σήμερα τον οδικό χάρτη που προτείνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης κατά 50% των θανάτων και για πρώτη φορά των σοβαρών τραυματισμών τη δεκαετία 2021-2030. Η έκθεση ορόσημο για την οδική ασφάλεια υιοθετήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με ευρεία πλειοψηφία, τυγχάνοντας της αποδοχής από τους ευρωβουλευτές ανεξάρτητα της πολιτικής παράταξής ή της χώρας προέλευσής τους.

euronews

Η Έλενα Κουντουρά παρουσίασε τις προτάσεις και συστάσεις προς την Κομισιόν και τα Κράτη-Μέλη που περιλαμβάνει η ‘Εκθεσή της, που με συντριπτική πλειοψηφία υιοθετήθηκε ως ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, για πιο ασφαλή οχήματα, πιο ασφαλείς υποδομές, πιο ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και ένα κατάλληλο πλαίσιο πολιτικής για το μέλλον. Στην Ελλάδα, οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν κατά 54% την προηγούμενη δεκαετία, και παρά την επιτυχία να αποτελεί τη μόνη χώρα που έπιασε τον ευρωπαϊκό στόχο και βραβεύτηκε με το βραβείο PIN του ΕTSC, εξακολουθεί να παραμένει χαμηλά, στην 23η θέση με 54 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων ετησίως, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 42.

«Με αυτά τα στοιχεία» όπως δήλωσε «αλλά και σε βάθος χρόνου, ο απολογισμός στην άσφαλτο μας συγκλονίζει. Όταν μετράμε συνολικά περισσότερους από 130.000 θανάτους στους ελληνικούς δρόμους και περισσότερες από 350.000 αναπηρίες τις πέντε προηγούμενες δεκαετίες σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, και θρηνούμε νέα παιδιά, με τα τροχαία να είναι η πρώτη αιτία θανάτου στις νεαρές ηλικίες, η οδική ασφάλεια δεν μπορεί παρά να είναι, εκτός από ευρωπαϊκή, και εθνική προτεραιότητα». Κάλεσε τις ελληνικές αρχές και φορείς σε έναν ανοικτό και διαρκή διάλογο με στόχο μία τολμηρή εθνική πολιτική στην οδική ασφάλεια, και με την ενσωμάτωση των προτάσεων της Έκθεσής της, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος για δραστική μείωση των θανάτων στους ελληνικούς δρόμους μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας.

Μιλώντας στο euronews, η Έλενα Κουντουρά αποκάλυψε ακόμα ότι στην έκθεση που ετοίμασε για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο περιλαμβάνεται η πρόταση να μειωθεί πανευρωπαϊκά στα 30 χιλιομετρα το όριο ταχύτητας στους δρόμους των πόλεων, αλλά και να πραγματοποιηθεί μια μεγάλη ενημερωτική καμπάνια με στόχο την μείωση στο μισό των σοβαρών τροχαίων την προσεχή δεκαετία και τον μηδενισμό τους μέχρι το 2050.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εκδήλωση που φιλοξενήθηκε στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων συμμετείχαν και απηύθυναν χαιρετισμό, καταθέτοντας θέσεις και προτάσεις για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας:
Εκ μέρους του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμοδίου για θέματα Μεταφορών,κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου, ο κ. Μάνος Παρίσης, Αν. Γενικός Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού Μεταφορών και Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου.
Ο κ. Χρήστος Σπίρτζης, πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και νυν τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, βουλευτής Ανατολικής Αττικής
Ο Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, κ. Χρήστος Κέλλας, βουλευτής ΝΔ Ν. Λάρισας
Η κυρία Άννα Βαγενά, μέλος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ν. Λάρισας
Ο κ. Βασίλης Γιαννακόπουλος, Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής
Ο ταξίαρχος κ. Σπυρίδων Λάσκος, Διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής.

Επίσης, στην εκδήλωση συμμετείχαν εκπρόσωποι φορέων του κλάδου των μεταφορών και επικεφαλής οργανισμών και μη κερδοσκοπικών οργανώσεων που έχουν αφιερωθεί στην οδική ασφάλεια και στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας.Συντόνισε η δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Κασσίμη.

πηγή: Euronews

Το δάσος του Αμαζονίου πλησιάζει σε «κρίσιμο σημείο» προειδοποιούν επιστήμονες

Previous article

Το ελληνικό τρακτέρ που «οργώνει» τη θάλασσα (video)

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.