6_ΙΣΤΟΡΙΑΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

«Αφορισμός» καρνάβαλου και ροκ εντ ρολ από ιερά Σύνοδο και Καντιώτη

0

του Κώστα Μπορδόκα

Είμαστε στον Φεβρουάριο του 1957 η Πάτρα βρίσκεται στις συνήθεις καρναβαλικές ετοιμασίες, όταν την τελευταία στιγμή παρουσιάζεται ένα απροσδόκητο πρόβλημα. Στην πόλη φτάνει ο, τότε, αρχιμανδρίτης και μετέπειτα Μητροπολίτης Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας Αυγουστίνος Καντιώτης με σκοπό να ακυρώσει το καρναβάλι θεωρώντας το έθιμο παγανιστικό και προσβλητικό για τα χρηστά χριστιανικά ήθη, ενώ παράλληλα,  επιτίθεται και στο ροκ εντ ρολ που μόλις έχει εμφανιστεί στη χώρα…

Ο Καντιώτης έχει μαζί φανατικούς υποστηρικτές του, που σκοπεύουν να προχωρήσουν σε “αντικαρναβαλιστικές και αντι ροκεντρολιστικές” ενέργειες, με στόχο την “ καταπολέμησιν των καρναβαλικών οργίων των οποίων οι αρμόδιοι υποβοηθούν”. Είναι τέτοιο το μένος τους που δηλώνουν έτοιμοι ένας από αυτούς, που θα προκύψει μετά από κλήρωση, να βάλει το σώμα του μπροστά στα εορταστικά άρματα ώστε “δια του αίματός του εξαγνίσει την πόλη από τη διαφθορά και την αμαρτία”…

Αρχικά οι παραπάνω απόψεις και κηρύγματα αντιμετωπίζονται με χιούμορ από τους κατοίκους και φορείς της Πάτρας αφού το καρναβάλι αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της πόλης. Όταν ο, γνωστός για τις σκοταδιστικές του απόψεις, αρχιμανδρίτης δεν καταφέρνει να ακυρώσει τις εκδηλώσεις απευθυνόμενος σε αστυνομία και εισαγγελέα της Πάτρας, ούτε καν να πάρει άδεια από την αστυνομική διεύθυνση να διοργανώσει η αντικαρναβαλική οργάνωση “Χριστιανική Ισοπολιτεία” ομιλία την Κυριακή της Αποκριάς στην πλατεία  Γεωργίου Α’ όπου γίνεται η παρέλαση, τότε στρέφεται στον τοπικό αρχιμανδρίτη και την Ιερά Σύνοδο, και τότε γίνεται το θαύμα…

Στις 23 Φεβρουαρίου 1957 η Ιερά Σύνοδος της χώρας με την 899 εγκύκλιό της καταδικάζει -και κατά άλλους αφορίζει- καρνάβαλο, μασκαρεμένους, μπουρμπούλια και ροκ εντ ρολ στο πυρ το εξώτερον, μιλά για όργια και δίνει χορευτικές οδηγίες :

“Περιήλθον εις γνώσιν της Ιεράς Συνόδου ότι κατά τας ημέρας των Απόκρεω, εις την ιστορικήν σας πόλιν, την οποίαν καθηγίασε με το τίμιον αίμα του ο Απόστολος Ανδρέας, λαμβάνουν χώρα έκτροπα εξευτελίζοντα την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, την εξαγορασθείσαν με το αίμα του Χριστού. Άνδρες και γυναίκες, φέροντες το χριστιανικόν όνομα, δεν εκδηλώνουν τας εορταστικάς των διαθέσεις εις χορούς τους οποίους ερρύθμισεν η Ελληνοχριστιανική παράδοσις εις αρμονικάς κινήσεις εντός των οποίων κατοπτρίζεται η χάρις,η ευγένεια και η αριστοκρατική διάθεσις των προσώπων, αλλά εκτρέπονται εις σκοτίας, πράξεις οργίων (Μπουρμπούλια- Ροκεντρόλ)  και εμφανίζουν εικόνα από την οποία αποστρέφει τις το πρόσωπον  εξ αισχύνης.

Η κατάστασις αύτη δεν προσβάλει μόνο την δημόσιαν αιδώ, αλλά φονεύει το πνεύμα, την ελευθερίαν του ανθρώπου, μετά της οποίας είναι συνυφασμένη η χάρις του Χριστού, καταρρίπτει τον πολιτισμόν του Ελληνικού λαού εις τα όμματα των Εθνών και συγκλονίζει τα θεμέλια της ωραίας Ελληνικής οικογενείας”. Η μνημειώδης εγκύκλιος καταλήγει με την προτροπή “…να εγκαταλείψετε τα σκοτεινά αυτά οργιώδη βακχικά σκιρτήματα ασκούμενοι εις ότι κόσμιον και τίμιον και προς την αξιοπρέπεια υμών και προς την τιμήν και ηρωισμόν των προγόνων υμών συνάδει…”

Όπως είναι φυσικό δημιουργείται σύγχυση στην πόλη, που εντείνεται όταν η αφοριστική εγκύκλιος διαβάζεται στις εκκλησίες της, ενώ από τους άμβωνες εξαπολύονται πύρινοι εμπρηστικοί λόγοι κατά μασκαράδων και καρναβαλιών. Χαρακτηριστικό του τεταμένου κλίματος είναι ότι όταν, όπως πάντα, ο Καρνάβαλος εμφανίζεται στην πόλη των Πατρών μια  Κυριακή πριν από αυτή της Αποκριάς, συνοδεύεται με ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις. Παράλληλα ο Καντιώτης και οι υποστηρικτές απειλούν ότι αν πραγματοποιηθεί η παρέλαση θα εμφανιστούν αιφνίδια στις καρναβαλικές εκδηλώσεις χρησιμοποιώντας μπουκάλες με αέριο που προκαλεί δυσοσμία.

Ευτυχώς η δημοτικές και αστυνομικές αρχές της Πάτρας στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, απαγορεύοντας την αντικαρναβαλιστική και αντιροκεντρολιστική ομιλία, οι εκδηλώσεις σημειώνουν μεγάλη επιτυχία και Καντιώτης και υποστηρικτές του αρκούνται σε τριήμερη νηστεία και ολονυχτίες…

Ο Αυγουστίνος Καντιώτης σε έναν από τους πύρινους λόγους του.

Η επίμαχη εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου δια “τας χορευτικάς εκτροπάς”…

Ενώ η εγκύκλιος διαβάζονταν στις εκκλησίες ο Καρνάβαλος “παρήλαυνεν”.

Τελικά ο Καρνάβαλος έκανε και εκείνη τη χρονιά τη γνωστή Αποκριάτικη βόλτα στην Πάτρα.

πηγή: tvxs

Κορινθία: Δράση Αλληλεγγύης του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής για τον Ουκρανικό Λαό

Previous article

165 δωρεάν Μεταπτυχιακά στα Ελληνικά Πανεπιστήμια

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.