1ο Διεθνές Συνέδριο Λουτρακίου

Το 1ο Διεθνές Συνέδριο Λουτρακίου είχε θέμα «ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ-ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ-ΑΝΑΠΤΥΞΗ-ΑΣΦΑΛΕΙΑ»  και αποτέλεσε μια πρώτη ευκαιρία να δώσει το παρόν ο κλάδος και να συζηττηθούν   οι εξελίξεις στον χώρο των σχετικών επιχειρηματικών επενδύσεων, το νέο νομοθετικό πλαίσιο και τους τεχνολογικούς νεωτερισμούς στον χώρο της ασφάλειας πτήσεων.

Φορείς από τους τομείς του τουρισμού, των μεταφορών, των υποδομών και της ασφάλειας των αερομεταφορών, αντάλλαξαν απόψεις για το μέλλον της συνδεσιμότητας περισσότερο αλλά και λιγότερο απομακρυσμένων προορισμών,  ενώ επιχειρηματίες από τον ελληνικό και διεθνή χώρο παρουσίασαν τον σχεδιασμό τους και  συζήτησαν τις προοπτικές ανάπτυξης αλλά και λύσεις για ταχύτερη υλοποίησή τους.

Το 1ο Διεθνές Συνέδριο Λουτρακίου με θέμα «ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ-ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ-ΑΝΑΠΤΥΞΗ-ΑΣΦΑΛΕΙΑ» συνδιοργανώθηκε από τον Δήμο Λουτρακίου – Περαχώρας – Αγίων Θεοδώρων, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Λουτρακίου – Περαχώρας και την εταιρεία «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ», υπό την αιγίδα των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Τουρισμού και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με τη χορηγία των ΕΛ.ΠΕ., LTO (Loutraki Tourism Organization), Loutraki Thermal Spa και ΔΕΥΑΛΠ και με την υποστήριξη των εταιρειών K2SMARTJETS-AIRWAVES, EUROPORT, PHOENIX και ΥΔΡΙΑ.

Οι επικεφαλής των φορέων της διοργάνωσης του Συνεδρίου ο Δήμαρχος Λουτρακίου-Αγ.Θεοδώρων- Περαχώρας Γεώργιος Αλκ. Γκιώνης, ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Γιώργος Ρουμελιώτης, και ο Γενικός Συντονιστής του Συνεδρίου Δημήτριος Μπέλλος με κοινή τους δήλωση εξέφρασαν την ικανοποίηση τους γιατί με πρωτοβουλίες όπως αυτή του Συνεδρίου συνεχίζεται η στοχευμένη πορεία προς την επιτυχία μιας προσπάθειας τεσσάρων ετών, με κεντρικό στόχο τη δημιουργία σημαντικού κόμβου υδατοδρομίων ο οποίος θα αποτελέσει το μοχλό περαιτέρω ανάπτυξης του τουρισμού σε συνδυασμό με τη προσέλκυση κρουαζιέρας.

 

Πότε θα πετάξουμε με υδροπλάνο στην Ελλάδα;

Ο νέος νόμος που με 2,5 χρόνια καθυστέρηση ψηφίστηκε, δημιουργεί ένα θεσμικό πλαίσιο που υπόσχεται να ενθαρρύνει τις αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων. Υπάρχουν όμως  ακόμη εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για  να αδειοδοτηθούν σύντομα αρκετά υδατοδρόμια και  οι πρώτες εταιρείες υδροπλάνων, οι operators  να δουν στην Ελλάδα ένα ενδιαφέρον δίκτυο και να φέρουν τα υδροπλάνα τους για να ξεκινήσουν πτήσεις.

Σήμερα έχουν αδειοδοτηθεί 3 υδατοδρόμια (Κέρκυρα, Παξοί, Πάτρα) αριθμός πολύ μικρός για να ξεκινήσουν πτήσεις, και οι ελπίδες όλων είναι ότι θα προχωρήσουν γρήγρα οι αδειοδοτήσεις ώστε να αρχίσουν και οι πτήσεις.

Το mononews.gr μίλησε αποκλειστικά που τους τρεις ανθρώπους που τα τελευταία έξι χρόνια έχουν προσπαθήσει πολύ για δούμε τα υδροπλάνα να ενώνουν την πολυνησιακή Ελλάδα, φέρνοντας τα νησιά πιο κοντά. Οι επιχειρηματίες Ν. Χαραλάμπους της Hellenic Seaplanes και Αν. Γκόβας της Ελληνικά Υδατοδρόμια, και  ο κ.  Άγγελος Βλάχος  μέλος του ΤΑΙΠΕΔ και Συντονιστής του νευραλγικού έργου αδειοδότησης και ανάπτυξης του Δικτύου Υδατοδρομίων , εκφράζουν τις ανησυχίες και τη συγκρατημένη αισιοδοξία τους, ότι μπορεί το 2020 τα υδροπλάνα να πετάνε. Και οι τρεις συμμετείχαν στο 1ο Διεθνές Συνέδριο για τα Υδατοδρόμια που πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες στο Λουτράκι και μας μεταφέρουν και το κλίμα που επικράτησε.

Σύμφωνα με όσα λένε το 2019 θα είναι ακόμη μια σεζόν χωρίς υδροπλάνα αφού η καθυστέρηση του νόμου φέρνει τους σχεδιασμούς πλέον για το 2020. Ωστόσο το στοίχημα να δούμε τα  υδροπλάνα να πετάνε μοιάζει πιο κοντά από ποτέ, με βάση  την αποφασιστικότητα που δείχνουν όλοι οι φορείς να ξεπεράσουν τα εμπόδια. Βέβαια, οι καλές προθέσεις και η απαρίθμηση των πλεονεκτημάτων των υδροπλάνων ποτέ δεν έλειψαν αλλά τα τελευταία έξι χρόνια τα εμπόδια, οι καθυστερήσεις και τα πισωγυρίσματα κυριάρχησαν με αποτέλεσμα τα υδροπλάνα ακόμη να τα βλέπουμε μόνο σε φωτογραφίες.

 

Σήμερα παρά την αισιοδοξία ότι κάτι κινείται, κυριαρχεί στους επιχειρηματίες που εδώ και χρόνια μάχονται για να κάνουν τα υδροπλάνα να πετάξουν, η αγωνία για τις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που απαιτούνται για να υλοποιηθεί ο νόμος, ο φόβος για την επίδραση των καθυστερήσεων της προεκλογικής περιόδου και για τις  δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν από το συντονισμό 50 διαφορετικών φορέων.

Αφού γίνουν τα υδατοδρόμια, το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι μεγάλο για τους operators, τις μικρές αεροπορικές που θα πετούν τα υδροπλάνα. Ήδη αρκετές εταιρείες η  Airwaves (πρώην K2), η Hellenic Seaplanes, μια αμερικάνικη και μια καναδική ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν και είναι σε επαφές  με επενδυτές,  για την απόκτηση-μίσθωση υδροπλάνων. Ωστόσο όλα εξαρτώνται από το αν και πότε θα αδειοδοτηθούν τα υδατοδρόμια, αφού για να φέρουν οι operators τα υδροπλάνα τους να πετάξουν πρέπει να υπάρχει ένα δίκτυο υδατοδρομίων. Στο σύνολο της ελληνική επικράτειας υπολογίζονται ότι θα γίνουν πάνω από 100 υδατοδρόμια σε λιμάνια και επιπλέον 19 σε λίμνες. Όμως ο χρόνος που θα χρειαστεί για να φτάσουμε σε ένα τόσο ανεπτυγμένο δίκτυο είναι αδιευκρίνιστος.

Χαραλάμπους-Hellenic Seaplanes: Ο σχεδιασμός μας αφορά 120 υδατοδρόμια σε 19 λίμνες και  λιμάνια

«Ο στόχος μας είναι αν καταφέρουμε να λειτουργήσουμε πέραν των 10-15 υδατοδρομίων μέχρι το φθινόπωρο, να πετάξουμε τα πρώτα υδροπλάνα μέσα στο 2019, αλλιώς αν δεν προλάβουμε την άνοιξη το 2020. Έχουμε κάνει ένα σχεδιασμό για 120 υδατοδρόμια, σε λίμνες (Ιωαννίνων, Δεβορίτιδα, Τριχωνίδα, Πρεσπών, Πλαστήρα κ.λ.π.) και σε λιμάνια νησιών και παραλιακών πόλεων.

Υπολογίζουμε ότι σε Πάτμο και Τήνο θα έχουμε τα πρώτα υδατοδρόμια ενώ σε έξι μήνες στο Νότιο Αιγαίο θα έχουμε 10-12 υδατοδρόμια. Βάσει του νόμου, κάποια υδατοδρόμια που ήδη είχαμε σε ιδιωτική βάση, παίρνουμε αυτόματα τη διαχείριση και αυτά είναι Χίο, Ψαρρά, Οινούσσες κλ.π.

Το κλίμα στο Συνέδριο για τα Υδατοδρόμια ήταν πολύ θετικό, το σύνολο των φορέων έδειχναν αποφασισμένοι να στηρίξουν το project.»

Αν. Γκόβας-Ελληνικά Υδατοδρόμια: Οι πρώτες πτήσεις την άνοιξη του 2020

«Αν κάποιος άκουγε στο  Συνέδριο πόσο θερμά μιλούσαν οι εκπρόσωποι της Πολιτείας και όλοι οι φορείς για τον κλάδο, χωρίς να ξέρει την ελληνική πραγματικότητα, θα πίστευε ότι αύριο τα υδροπλάνα θα πετάξουν. Όμως εμείς επειδή έχουμε δει πολλά, ακόμη κι αν είναι εφικτό να έχουμε τις πρώτες πτήσεις την άνοιξη του 2020, έχουμε επιφυλάξεις.

Με το νέο νόμο η άδεια ίδρυσης θα ανήκει στο Δημόσιο στα λιμενικά ταμεία. Αφού το λιμενικό ταμείο αποφασίσει να φτιάξει το υδατοδρόμιο, το κατασκευάζει και ζητά  άδεια ίδρυσης .Μετά ακολουθεί θα γίνουν οι διαγωνισμοί για να επιλέξουν τον ανάδοχο που θα λειτουργήσει το υδατοδρόμιο.

Ο νόμος είναι στη σωστή κατεύθυνση όμως υπάρχουν πολλές σημαντικές εκκρεμότητες να αποφασιστούν  από Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις και είναι σημαντικό να δούμε πώς θα γίνει αυτό. Για παράδειγμα από ΚΥΑ θα αποφασιστεί πώς θα γίνεται η τροφοδοσία καυσίμων, που είναι  καθοριστική για να πετάξουν τα υδροπλάνα και πρέπει να δούμε τί θα προβλέπει.

Η «Ελληνικά Υδατοδρόμια» κατασκεύασε, αδειοδότησε και λειτούργησε τα 12 πρώτα υδατοδρόμια στην Ελλάδα, από τα έτη 2004 έως και 2008 και μετά την ψήφιση του Νόμου 4146/13, έχει ήδη ολοκληρώσει την Αδειοδότηση των υδατοδρομίων Κέρκυρας, Παξών και Πάτρας ενώ έχει αναλάβει την Αδειοδότηση 34 ακόμη Υδατοδρομίων.

Συνολικά σχεδιάζουμε 50 υδατοδρόμια σε Ιόνιο, Δωδεκάνησα και Κυκλάδες,  Αργοσαρωνικό και Αθήνα.»

Άγγελος Βλάχος-ΤΑΙΠΕΔ: Απαιτείται περισσότερη τόλμη- Τα υδατοδρόμια αυξάνουν την αξία των λιμανιών

Το ενδιαφέρον του ΤΑΙΠΕΔ για την ολοκλήρωση της κατασκευής και λειτουργίας των υδατοδρομίων είναι δεδομένο αφού αυξάνουν την αξία των προς πώληση λιμανιών. Συντονιστής του νευραλγικού έργου αδειοδότησης και ανάπτυξης του Δικτύου Υδατοδρομίων στην επικράτεια είναι το μέλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Αγγελος Βλάχος.

«To Συνέδριο ήταν η πρώτη οργανωμένη προσπάθεια να εμφανιστεί το σύνολο των εμπλεκομένων που ασχολούνται με τον κλάδο των υδατοδρομίων και υδροπλάνων και ήταν μια καλή αρχή. Ωστόσο τα εμπόδια που υπάρχουν ξεπερνούν τις προθέσεις των εμπλεκομένων.

Είναι βέβαιο ότι η ανάπτυξη των υδατοδρομίων θα αυξήσει την αξία των λιμανιών, των οποίων  προγραμματίζεται η ιδιωτικοποίηση και  για αυτό το ΤΑΙΠΕΔ στηρίζει με κάθε τρόπο την προώθηση των αδειοδοτήσεων.»

 

Πλεονεκτήματα

  • Διεθνείς μελέτες και πολυετή στατιστικά στοιχεία αποδεικνύουν ότι η δραστηριοποίηση των Υδροπλάνων σε πολλές χώρες του κόσμου έχει βοηθήσει σημαντικότατα την ανάπτυξη του Τουρισμού τους (ενδεικτικό είναι το παράδειγμα των Μαλδίβων).
  • Η Ελλάδα, ως πολυνησιακή χώρα, θα ωφεληθεί από τη λειτουργία των υδροπλάνων αφού με την ευελιξία τους μπορούν να γίνουν ο συνδετικός κρίκος, που λείπει από το υφιστάμενο συγκοινωνιακό δίκτυο, ώστε να εξασφαλίζεται η ποιοτικότερη και ευκολότερη προσβασιμότητα των τουριστών στα νησιά- προορισμούς τους.
  • Η τουριστική αγορά θα διευρυνθεί καθώς οι τουρίστες θα μπορούν με ένα καινοτόμο τρόπο να επισκέπτονται περισσότερα νησιά καθιστώντας ακόμη πιο ελκυστικό το πακέτο των διακοπών τους.
  • Ειδικά για τα μικρά και απομονωμένα νησιά η αξιόπιστη προσβασιμότητα, που θα παρέχεται με τις πτήσεις των Υδροπλάνων, θα είναι καταλυτική για την προσέλκυση τουριστών υψηλού οικονομικού επιπέδου που επιθυμούν εναλλακτικές διακοπές.
  • Επίσης, τα οφέλη από τη συνέργεια υδροπλάνων με την κρουαζιέρα θα είναι σημαντικά. Οι περιηγητικές πτήσεις (sightseeing) με υδροπλάνα θα είναι από τις πλέον ελκυστικές εκδρομές για τους επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων καθώς αυτοί θα μπορούν, με ένα εντυπωσιακό τρόπο, να δουν και να κρατήσουν στη μνήμη τους εικόνες από αέρος του προορισμού τους.
  • Ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας και χρειάζεται προσθήκες «χρηστικών εργαλείων» σαν τα υδροπλάνα που θα συνεισφέρουν στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη με έμφαση στην ποιότητα.

Πηγή:mononews.gr