- Διαφήμιση -

Την ουσιαστική παύση των εργασιών για τη διέλευση των πυλώνων πλησίον της Μονής των Αγίων Θεοδώρων Καλαβρύτων, αποφάσισε το Πρωτοδικείο Καλαβρύτων, κλείνοντας με αρνητικό τρόπο για τον ΑΔΜΗΕ τη διένεξη που είχε ξεκινήσει με το Μοναστήρι.

Συγκεκριμένα, η απόφαση που εξεδόθη αναφέρει ότι απαγορεύει την εγκατάσταση στα πλαίσια της υλοποίησης του έργου “ΚΥΤ Πάτρας – ΚΥΤ Μεγαλόπολης”, των με αριθμούς 146 και 147 πυλώνων στήριξης της εναέριας γραμμής μεταφοράς ενέργειας, στον περιβάλλοντα χώρο της Ι. Μ. Αγίων Θεοδώρων Αροανίας, κατά τρόπο που να προκαλεί αισθητική βλάβη στο πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον της που τελούν σε αδιάσπαστη ενότητα, τους οποίους προτίθενται να τοποθετήσουν στις θέσεις “Σέρφουλα”, σε απόσταση 500 μ. βορειοδυτικά από το κτίριο του μοναστηριού και “Άγιος Κωνσταντίνος”, σε απόσταση 370 μ. δυτικά από το Παλαιομονάστηρο.

-Ανακαλύψτε το νέο e-shop του Βιβλιοπωλείου ΚΟΥΚΙΔΑ-

Οι μοναχές της Μονής Αγίων Θεοδώρων Καλαβρύτων για να μπλοκάρουν την κατασκευή των πυλώνων, επικαλέστηκαν “οπτική όχληση”, “προσβολή του ησυχαστικού χαρακτήρα της Μονής και της προσωπικότητάς τους” και πέτυχαν παρά το γεγονός ότι το έργο ήταν πλήρως αδειοδοτημένο και είχε ελεγχθεί από το ΣτΕ, να σταματήσουν τις εργασίες.

Αποτέλεσμα η Πελοπόννησος να παραμένει η μοναδική περιοχή της ηπειρωτικής Ελλάδας που δεν είναι συνδεδεμένη στην υπερυψηλή τάση (400kV).

Με την απόφαση του Πρωτοδικείου Καλαβρύτων μπλοκάρει εκ νέου το έργο προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ, το οποίο σημειώνεται ότι είχε ενταχθεί για πρώτη φορά στο σχεδιασμό του ΕΣΜΗΕ το 2006 αλλά ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2018. Πλέον έχει ολοκληρωθεί το 98% της νέας γραμμής Μεγαλόπολης Πάτρας, έργο που περιλαμβάνει 310 πυλώνες και 100 χιλιόμετρα εναέριων γραμμών επί της Πελοποννήσου ενώ τον Αύγουστο του 2019 ολοκληρώθηκε επίσης η πόντιση του υποβρύχιου καλωδίου στο Ρίο Αντίρριο.

Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να έχει πολλαπλές επιπτώσεις αφενός στην επάρκεια του ηλεκτρικού συστήματος, αφού οι μεγάλες μονάδες παραγωγής στην Πελοπόννησο (Μεγαλόπολη 5) δεν μπορούν να εισφέρουν στην κάλυψη της ζήτησης. Επίσης δημιουργείται πρόβλημα στο κόστος ενέργειας λόγω της “συμφόρησης” στη διακίνηση της ηλεκτρικής ενέργειας που ωθεί υψηλότερα το κόστος στην αγορά ενέργειας (Target Model) εξαιτίας της μικρότερης δυνατότητας απορρόφησης της προσφοράς για την κάλυψη της ζήτησης. Επιπρόσθετα η Πελοπόννησος παραμένει κορεσμένη για επενδύσεις πράσινης ενέργειας και νέα έργα ΑΠΕ.

Σε περίπτωση που τελικώς ζητηθεί νέα όδευση με νέα μελέτη περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) το έργο αναμένεται, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, να καθυστερήσει κατά τουλάχιστον 2 έτη ακόμη, υπό την προϋπόθεση ότι η νέα όδευση δε θα θεωρηθεί περιβαλλοντικά δυσμενέστερη από την προηγούμενη.

Ευάλωτο το ηλεκτρικό σύστημα της Πελοποννήσου

Σύμφωνα με άτυπη ενημέρωση από πηγές του ΑΔΜΗΕ Ευάλωτο το ηλεκτρικό σύστημα της Πελοποννήσου το πρόσφατο συμβάν στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου είναι μία ακόμη υπενθύμιση των σοβαρών κινδύνων που διατρέχει το σύστημα ηλεκτροδότησης της Νότιας Ελλάδας. Η σύνδεση της Πελοποννήσου με το υπόλοιπο Σύστημα πραγματοποιείται σήμερα μόνο με μια γραμμή 150 kV. Αν είχε ολοκληρωθεί το έργο που σταματούν πέντε μοναχές, η Πελοπόννησος θα συνδεόταν με ένα επιπλέον κύκλωμα 400 kV με την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα. Το συμβάν της 7ης Φεβρουαρίου δεν θα είχε καμία απολύτως επίπτωση στους καταναλωτές της Πελοποννήσου εάν το έργο του Δυτικού Διαδρόμου είχε ολοκληρωθεί.

Επιπλέον, στις περιόδους αιχμής όπου η τοπική ζήτηση κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, είναι αναγκαίο να υπάρχει τοπική παραγωγή καθότι η κατάρρευση των τάσεων οδηγεί σε διακοπή τροφοδοσίας της Πελοποννήσου (τοπικό black out). Από την άλλη πλευρά, όταν υπάρχει υψηλή παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο (π.χ. λόγω ΑΠΕ), αυτή δεν μπορεί να μεταφερθεί προς τα κέντρα κατανάλωσης της υπόλοιπης χώρας και αναγκαστικά υπάρχει περιορισμός της διαθέσιμης παραγωγής.

Τα προβλήματα αυτά αντιμετωπίζονται μόνο με την επέκταση του Συστήματος 400kV προς την Πελοπόννησο. Η ανάγκη της επέκτασης αυτής είναι ακόμη πιο επιτακτική εν όψει της διασύνδεσης της Κρήτης με το νότιο άκρο της Πελοποννήσου το επόμενο διάστημα, αφού η τροφοδοσία του νησιού θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τα κυκλώματα 150 kV της Πελοποννήσου.