Η συγγραφέας παιδικών βιβλίων Ράνια Μπουμπουρή

Το Sfedona KIDS αγαπά πολύ το παιδικό βιβλίο και θέλει να σας γνωρίσει σπουδαίους Έλληνες συγγραφείς και τα βιβλία τους, ώστε να ανακαλύψετε και εσείς την πολύ ενδιαφέρουσα συγγραφική παραγωγή στη χώρα μας.

Άλλωστε πολλοί γονείς ζητούν συχνά βιβλιοπροτάσεις για τα παιδιά τους αναζητώντας βιβλία που μπορούν να τα διασκεδάσουν, να τα ψυχαγωγήσουν και να τα μάθουν. Τα βιβλία είναι πάντα ένας απαράμιλλος θησαυρός γνώσης για μικρούς και μεγάλους.

Αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι πως στη χώρα μας έχουμε καλά σύγχρονα βιβλία και εξαιρετικούς συγγραφείς. Σε αυτό το άρθρο σας γνωρίζουμε με χαρά τη συγγραφέα παιδικών βιβλίων Ράνια Μπουμπουρή που μας παραχώρησε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη και την ευχαριστούμε θερμά γι αυτό.

Συγγραφέας, μητέρα δύο υπέροχων κοριτσιών, εργαζόμενη, η Ράνια Μπουμπουρή τα προλαβαίνει όλα και μάλιστα πολύ καλά! Η συγγραφή ξεκίνησε για τη Ράνια Μπουμπουρή το 2003 την ίδια χρονιά που ξεκίνησε και η δουλειά της ως μεταφράστρια. Ενώ τώρα πια μπορεί να είναι υπερήφανη για δεκάδες μεταφράσεις, επιμέλειες βιβλίων και δικά της βιβλία.

Συγκεκριμένα, η Ράνια Μπουμπουρή είναι δημοσιογράφος, επιμελήτρια εκδόσεων και μεταφράστρια. Γεννήθηκε στο Καρπενήσι, όπου πέρασε ξέγνοιαστα παιδικά χρόνια με πολλά γέλια και πολλούς καβγάδες με τις τέσσερις αδελφές της. Σπούδασε στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε. του Α.Π.Θ., όπου πέρασε πρώτη στις πανελλήνιες και συνέχισε αριστεύοντας στα μαθήματα λόγου και φιλοσοφίας με καθηγητές τους Δ.Ν. Μαρωνίτη και Γ. Βώκο αντίστοιχα. Λατρεύει την παιδική λογοτεχνία και είναι μέλος του ελληνικού τμήματος της IBBY (International Board on Books for Young People).

Μπορείτε να δείτε όλη τη βιβλιογραφία της εδώ

Κάποια από τα βιβλία της: τα «Μια τρελή τρελή αλφαβήτα» (Έπαινος Ποίησης της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς), «Ένα τρελό τρελό αριθμητάρι» και «Ένα τρελό τρελό αγρόκτημα», τα οποία συνοδεύονται από CDs σε μελοποίηση του Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλου, με τη συμμετοχή πολύ γνωστών και αγαπημένων καλλιτεχνών.

 

Ράνια με τα όμορφα βιβλία σου, είσαι από τις πιο αγαπημένες συγγραφείς των παιδιών σήμερα. Πώς ξεκίνησε αυτό το ταξίδι;

Ξεκίνησε από την επαγγελματική μου ενασχόληση στον χώρο του βιβλίου ως επιμελήτρια εκδόσεων. Από όλα τα βιβλία που έφταναν στο γραφείο μου για γλωσσική επιμέλεια και τυπογραφική διόρθωση, αυτά που περισσότερο μου άρεσε να δουλεύω ήταν τα παιδικά. Φανταζόμουν πώς θα αντιδρούσε ένα παιδί διαβάζοντας τις αστείες ή τρυφερές ρίμες και τα λογοπαίγνια που σκαρφιζόμουν κι έφτιαχνε το κέφι μου. Η συγγραφή ήρθε ως φυσική συνέχεια, όταν κάποτε έψαχνα να βρω ένα πασχαλινό βιβλίο για δώρο στην 4χρονη ανιψιά μου… κι αφού δεν κατάφερα να βρω κάτι όπως το ήθελα, κάθισα και το έγραψα! Αυτό έγινε πριν από 15 χρόνια. «Η ομορφότερη λαμπάδα του κόσμου» ήταν το πρώτο από τα 25, πλέον, βιβλία μου για παιδιά.

Πώς επιλέγεις τα θέματά σου και από τι εμπνέεσαι;

Τα επιλέγω ανάλογα με τις συνθήκες. Άλλοτε ασχολούμαι με κάτι που με απασχόλησε ως μητέρα, ας πούμε τη μετάβαση του παιδιού από το στάδιο της πάνας στο γιογιό («Στο γιογιό με τη γιαγιά») ή την απροθυμία των παιδιών μου να πλένουν συστηματικά τα δόντια τους («Η μάχη της Οδοντόβουρτσας»). Άλλοτε βλέπω ή ακούω κάτι που μου κάνει αίσθηση και, δουλεύοντάς το, διαπιστώνω αν μπορεί να εξελιχθεί σε κάτι αξιόλογο ή όχι.

 Ξέρω ότι τα παιδιά αγαπούν πολύ τα βιβλία σου, όμως τα αγαπούν και οι γονείς γιατί θίγεις ζητήματα καθημερινά μέσα από τις ιστορίες σου. Είναι αυτός ο στόχος σου;

Στόχος μου είναι να βρω έναν τρόπο να προσεγγίσω το παιδί με τρυφερότητα και χιούμορ, να νιώσει ότι έχει έναν σύμμαχο στο θέμα που τυχόν αντιμετωπίζει, να νιώσει ότι κάποιος το καταλαβαίνει και του δείχνει και έναν άλλο τρόπο να βλέπει τα πράγματα – όπως, για παράδειγμα, τη νυχτερινή ανασφάλεια («Κοιμήσου μαζί μου, μαμά») ή το ζήτημα του αποχωρισμού από ένα αγαπημένο αντικείμενο («Πουθενά χωρίς την κούκλα μου»). Εκ του αποτελέσματος, όμως, φαίνεται ότι και οι γονείς βρίσκουν έναν σύμμαχο στα βιβλία αυτά, εφόσον τους βοηθούν π.χ. να κόψουν στα παιδιά την πιπίλα («Γλυκιά μου πιπίλα») ή να μην απορρίπτουν τα παιδιά τους ένα φαγητό χωρίς να το έχουν δοκιμάσει («Το σκιουράκι που δεν ήθελε να φάει»).

Ένα από τα πιο όμορφα βιβλία με cd της Ράνιας Μπουμπουρή είναι και η ΤΡΕΛΗ ΤΡΕΛΗ ΑΛΦΑΒΗΤΑ που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ και προσεγγίζει την μάθηση της αλφαβήτας με τρόπο μουσικό και έμμετρα μέσα από ποιήματα, που γίνονται και τραγούδια.

Τα σχολεία μόλις άρχισαν με τα καλά τους και τις αγωνίες τους. Η ματιά μας πέφτει πάντα με ευαισθησία στα μικρούλια μας, τα παιδιά του νηπιαγωγείου και τα πρωτάκια. Η «Τρελή τρελή ΑΒ» είναι ένα βιβλίο με ποιήματα και τραγούδια που ερμηνεύουν υπέροχα σπουδαίοι τραγουδιστές σε ένα CD που συνοδεύει το βιβλίο. Έχει αγαπηθεί πολύ! Πώς ξεκίνησε η ιδέα και η συνεργασία με τον Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλο;

 

Προσέγγισα την ΑΒ με τρελούτσικο τρόπο, δηλαδή με την ιδέα κάθε γράμμα να είναι ένας χαρακτήρας (το Α ατακτούλι, το Β βιαστικό κ.λπ.) και, σε κάθε στίχο, το εν λόγω γράμμα να  υπάρχει τουλάχιστον μία φορά – και μάλιστα χρωματισμένο, για να το εντοπίζουν αμέσως τα παιδιά, αλλά και κρυμμένο στις εικόνες, ώστε να χρειάζεται να το ξετρυπώνουν τα παιδιά – αυτό το τελευταίο ήταν ιδέα της Χρύσας Σπυρίδωνος, της εικονογράφου μας. Η σκέψη για μελοποίηση ήρθε αφού είχα τελειώσει τη συγγραφή, επειδή η πετυχημένη μελοποίηση πάντα βοηθά στη γνώση. Ο Αλκιβιάδης ήταν ήδη καταξιωμένος μουσικός στα τέλη του 2012, που του έστειλα το κείμενο για να το δει, και είχε συνθέσει τραγούδια που μου άρεσαν πολύ. Η μελοποίησή του ξετρέλανε μικρούς και μεγάλους –βρισκόμαστε πια στη 12η χιλιάδα κυκλοφορίας!– και είμαι ευγνώμων τόσο σ’ αυτόν, όσο και στις Εκδόσεις Ψυχογιός που αγκάλιασαν και υποστήριξαν με τον καλύτερο τρόπο τη διαφορετική, «τρελή τρελή» μας προσέγγιση!

 Ακολούθησε το «Τρελό Αριθμητάρι», το «Τρελό Αγρόκτημα» αλλά και η «Μελω-δική μου Ορθογραφία» (τα δύο πρώτα από τις Εκδόσεις Ψυχογιός, το τρίτο από τις Εκδόσεις Πατάκη). Θεωρείς ότι η μουσική και η ποίηση που λείπουν γενικά από την εκπαίδευση ή δεν υπάρχουν σε μεγάλο βαθμό και σε όλα τα σχολεία, αποτελούν μια εκπαιδευτική προσέγγιση που μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν κανόνες;

Βεβαίως! Το πιστεύω και το βλέπω στην πράξη, όπως και οι εκπαιδευτικοί που δουλεύουν τα βιβλία μας στην τάξη, όπως και οι γονείς που βλέπουν τα παιδιά τους να μαθαίνουν μέσα από αυτά. Ας μην ξεχνάμε, επίσης, ότι και στην αρχαία Ελλάδα η μουσική έπαιζε κυρίαρχο ρόλο στη μάθηση. Αλλά θέλει προσοχή, από γονείς και εκπαιδευτικούς, στην ποιότητα κάθε δουλειάς που κυκλοφορεί: κάθε CD που συνοδεύει ένα βιβλίο δε σημαίνει αυτομάτως ότι ενδείκνυται για τα παιδιά. Μπορεί να είναι αποτέλεσμα πολύμηνης δουλειάς στο στούντιο, με φυσικά όργανα και προσεγμένες ερμηνείες, ή να είναι κάτι πρόχειρο και επιπόλαιο. Θέλει μεγάλη προσοχή, όπως και σε καθετί που διαλέγουμε για τα παιδιά μας.

 

Ετοιμάζεις κάτι νέο; Τι να περιμένουμε για το άμεσο μέλλον;

Στις 10 Οκτωβρίου κυκλοφορεί το νέο μου βιβλίο, «Τα λαχανικά κι εγώ», από τις Εκδόσεις Ψυχογιός, σε εικονογράφηση της Σίσυς Κυλερτζή. Με στίχους που δίνουν μια άλλη διάσταση σε κάθε λαχανικό, ελπίζω ότι θα ανοίξω στα παιδιά την όρεξη να δοκιμάσουν όλα τα λαχανικά! Μια μικρή γεύση σάς δίνω από την εισαγωγή:

Τα παλιά, παλιά τα χρόνια

 

όταν ήμουν πιο μικρός

άκουγα «λαχανικά»

και γινόμουνα καπνός!

 

Τώρα όμως έχω αλλάξει

–θα σας πω το μυστικό!–

κι όταν τρώω λαχανικά

διασκεδάζω και γελώ…

 


Απ’ ό,τι ξέρω, κάνεις και πολλές παρουσιάσεις βιβλίων. Μίλησέ μας για την επαφή σου με τα παιδιά στα σχολεία.

Πράγματι, δέχομαι πολλά αιτήματα για επισκέψεις σε σχολεία και προσπαθώ να ανταποκρίνομαι σε όσο περισσότερα μπορώ – δεν είναι πάντα εφικτό, αφού εργάζομαι και είμαι μητέρα δύο παιδιών. Κάθε επίσκεψη είναι και μια διαφορετική, μοναδική εμπειρία που με γεμίζει χαρά και –συνήθως– αισιοδοξία. Οι ερωτήσεις των παιδιών είναι απρόβλεπτες, οι ατάκες τους απολαυστικές. Η χαρά της άμεσης επικοινωνίας!