- Διαφήμιση -

To μεγαλύτερο αναστηλωμένο μνημείο το οποίο βρίσκεται μέσα σε ένα μουσείο, ένα από τα πλέον καλοδιατηρημένα και το δεύτερο, μετά το βωμό της Περγάμου διασημότερο έκθεμα του Μουσείου της Περγάμου στην καρδιά του Βερολίνου, είναι η περίφημη Πύλη της αγοράς της Μιλήτου. Ένα επιβλητικό μνημείο, από τα σημαντικότερα και πιο γνωστά της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής, που αφήνει άφωνο τον επισκέπτη ο οποίος βλέπει μπροστά του ένα ακόμα θαύμα του αρχαίου κόσμου να έχει ξηλωθεί από την αρχική του θέση και στηθεί χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά σε ένα από τα διασημότερα μουσεία του κόσμου. Η πονεμένη ιστορία ξενιτεμένων αρχαιοτήτων κυριολεκτικά ξεδιπλώνεται μέσα στο Μουσείο της Περγάμου με αριστουργήματα κάθε ένα από τα οποία μοναδικό. Όπως η διώροφη Πύλη της αγοράς, το μοναδικό μνημείο κλασικής αρχιτεκτονικής που έχει αναστηλωθεί με συμπληρώσεις σε σχεδόν πλήρη μορφή μέσα σε ένα μουσείο με διαστάσεις που κόβουν την ανάσα: 28.92 μέτρα επί 6.66 και ύψος 16.73 μέτρα.

Εντυπωσιακή είναι και η διαπίστωση ότι αυτό που βλέπει ο επισκέπτης σήμερα είναι κατ’ εκτίμηση κατά 60% αυθεντικό με το υπόλοιπο 40% σύγχρονες αποκαταστάσεις. Η διώροφη μαρμάρινη πρόσοψη της ρωμαϊκής βόρειας Πύλης της Αγοράς της Μιλήτου της Μικράς Ασίας, που θυμίζει περισσότερο εκείνη της σκηνής ενός θεάτρου, κατασκευάστηκε πιθανότητα το 120 μ.Χ. με κρατικά κονδύλια επί αυτοκράτορα Aδριανού (117-138 μ.X.) στη θέση ενός παλαιότερου δωρικού πρόπυλου. Η Πύλη βάρους 1.600 περίπου τόνων αποτελεί και ένα θαύμα της μουσειολογίας αν σκεφτεί κανείς το πώς μεταφέρθηκε ως τα κει και αναστηλώθηκε δίνοντας αυτό το εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Εδράζεται πάνω σε μια κρηπίδα με τρεις αναβαθμούς (σκαλοπάτια) και αποτελείται από δυο ορόφους.

-Ανακαλύψτε το νέο e-shop του Βιβλιοπωλείου ΚΟΥΚΙΔΑ-

Ο πρώτος έχει τρία τοξωτά ανοίγματα τα οποία αντιστοιχούν σε κόγχες του δεύτερου ορόφου ενώ πλαισιώνεται από πεσσούς με επίκρανα κορινθιακού ρυθμού που στέγαζαν αγάλματα ή κατά άλλους συμπλέγματα Αυτοκρατόρων που μάχονταν με βαρβάρους. Από αυτά κατάφεραν να διασωθούν μόλις δύο από τα αγάλματα σε μέγεθος μεγαλύτερου του φυσικού και αυτά θραυσματικά. Εικονίζουν έναν Αυτοκράτορα με πανοπλία ο οποίος έχει στα πόδια του μια υποταγμένη γυναίκα βαρβαρικής φυλής και τη γυμνή μορφή ενός ήρωα ο οποίος κρατά το κέρας της αφθονίας.

Η διώροφη μαρμάρινη πρόσοψη της ρωμαϊκής βόρειας πύλης της Αγοράς της Μιλήτου της Μικράς Ασίας, που θυμίζει περισσότερο εκείνη της σκηνής ενός θεάτρου, κατασκευάστηκε πιθανότητα το 120 μ.Χ. με κρατικά κονδύλια επί αυτοκράτορα Aδριανού (117-138 μ.X.) στη θέση ενός παλαιότερου δωρικού πρόπυλου.

Στην αρχική της θέση πρέπει να φανταστούμε την Πύλη ως το πλέον επιβλητικό μνημείο της Αγοράς πολύ ψηλότερο από τα άλλα κτήρια και φυσικά πολύχρωμο με ίχνη των χρωμάτων να έχουν ακόμη διασωθεί.

Η Πύλη στην κύρια όψη της στέγαζε ναΐσκους με σύνθετων ρυθμών κίονες οι οποίοι εδράζονταν σε ψηλά βάθρα και έφεραν πλούσια διακοσμημένο θριγκό. Οι κίονες του δεύτερου ορόφου ήταν μικρότεροι και όπως προαναφέθηκε κορινθιακού ρυθμού. Ο άνω όροφος διακοσμούνταν με ανάγλυφη ζωφόρο με φυτικά μοτίβα, γιρλάντες και βουκράνια. Στις πτέρυγες διαμορφώνονταν τριγωνικά αετώματα, ενώ εκατέρωθεν της κεντρικής κόγχης δικιόνια προστώα στήριζαν ημίτομα αετώματα. Η Πύλη συνέδεε δυο μεγάλες πλατείες της λεγόμενης νότιας αγοράς της πόλης και αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία συνάντησης της ελληνιστικής αρχιτεκτονικής και της ρωμαϊκής αυτοκρατορικής τέχνης.

Το γεγονός ότι θυμίζει περισσότερο την πρόσοψη μιας σκηνής θεάτρου ερμηνεύεται από τη σημασία που είχε η εν λόγω Πύλη ώστε να προσλάβει τα χαρακτηριστικά του πιο επίσημου αρχιτεκτονικού μοτίβου που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για τη διακόσμηση θεάτρων, Βιβλιοθηκών ή μνημειωδών κρηνών. Φαίνεται ότι αναγέρθηκε το 129 μ.Χ. με αφορμή την περιοδεία του Αυτοκράτορα, λάτρη των τεχνών, Αδριανού στην Μικρά Ασία αποτελώντας δωρεά κάποιου επιφανή πολίτη της Μιλήτου, το όνομα του οποίου δεν διασώθηκε και διέσχισε το χρόνο μέσα από πολλές περιπέτειες.

Η διώροφη Πύλη της αγοράς της Μιλήτου, είναι το μοναδικό μνημείο κλασικής αρχιτεκτονικής που έχει αναστηλωθεί με συμπληρώσεις σε σχεδόν πλήρη μορφή μέσα σε ένα μουσείο με διαστάσεις που κόβουν την ανάσα: 28.92 μέτρα επί 6.66 και ύψος 16.73 μέτρα

Ένας ισχυρός σεισμός της προκάλεσε σημαντικές ζημιές με αποτέλεσμα να απαιτηθούν εκτεταμένες εργασίες αποκατάστασης τον 3ο μ.Χ. αιώνα ενώ μεταξύ 6ου και 8ο αιώνα μ.Χ. ενσωματώθηκε στο τείχος της πόλης. Χτυπήθηκε ξανά από σεισμό γύρω στις αρχές του 11ου αιώνα και κατέρρευσε. Τα ερείπια της ανακάλυψαν Γερμανοί αρχαιολόγοι με επικεφαλής τον Theodor Wiegand, το 1903 οι οποίοι και τα μετέφεραν τα επόμενα χρόνια μεταξύ 1907 και 1908 τμηματικά στο Βερολίνο. Στην αρχική θέση όπου βρίσκονταν στην πλούσια εμπορική Μίλητο διασώζονται μόλις η κρηπίδα και ελάχιστα τμήματα της ανωδομής της Πύλης.

Η αναστήλωση της ολοκληρώθηκε στα 1929 στο Μουσείο της Περγάμου το οποίο άνοιξε τις πύλες του ένα χρόνο αργότερα, όμως οι περιπέτειες της δεν έμελλε να τελειώσουν τόσο απλά. Οι βομβαρδισμοί του Β Παγκοσμίου Πολέμου άφησαν τα σημάδια τους στο μνημείο με αποτέλεσμα να αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα που απαίτησαν μακροχρόνιες εργασίες συντήρησης από το 2005 έως το Νοέμβριο του 2008 οπότε και υποδέχτηκε ξανά το κοινό. Δεν ήταν όμως μόνο οι βομβαρδισμοί αλλά και οι σκληρές καιρικές συνθήκες του Βερολινέζικου χειμώνα που πλήγωσαν ακόμα περισσότερο το μνημείο στο άστεγο λόγω των βομβών Μουσείο της Περγάμου. Λόγος για τον οποίο οι επισκέπτες σε διάφορα υπαίθρια μνημεία της Γερμανίας, όπως οι κήποι του Σανσουσί θα δουν το χειμώνα τα αγάλματα να έχουν τοποθετηθεί μέσα σε ξύλινα προστατευτικά.

Ο κουρέας της Μιλήτου

Αξιοσημείωτη λεπτομέρεια αποτελεί μια Ελληνική επιγραφή στην Πύλη η οποία μας μιλάει μέσα από τους αιώνες για τον κουρέα της Μιλήτου, τον Αχιλλέα.
«αγαθη τύχῃ
βουλής ιεράς
και ιερού στό-
λου τόπο[ς]
κουρέος Αχιλ-
[λέως]»

Το ψηφιδωτό

Μπροστά στην Πύλη βρίσκεται ένα ψηφιδωτό δάπεδο το οποίο εικονίζει τον Ορφέα και χρονολογείται τον 2ο αιώνα μ.Χ. Αποτελεί ένα εξαίρετο δείγμα της Ρωμαϊκής τέχνης των ψηφιδωτών που εικονίζει τον Ορφέα με τη λύρα περιτριγυρισμένο από πουλιά και ζώα. Το ψηφιδωτό προέρχεται από αίθουσα συμποσίων Ρωμαϊκής πολυτελούς κατοικίας.